• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kary umowne dla wykonawcy ORP Kormorana

PMK

10.04.2017 18:34 Źródło: własne/radioszczecin.pl

Partnerzy portalu

Kary umowne dla wykonawcy ORP Kormorana - GospodarkaMorska.pl

- Polska Marynarka Wojenna potrzebuje gotowych okrętów na teraz – mówił w rozmowie z Radiem Szczecin komandor Artur Bilski były oficer Naczelnego Dowództwa Sojuszniczych Sił NATO w Europie. To jego komentarz do sytuacji okrętu ORP Kormoran.

Kormoran ma opóźnienie. Niszczyciel min miał wejść do służby w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu w marcu, rozpocznie ją najprawdopodobniej dopiero jesienią lub w optymistycznym wariancie pod koniec czerwca.

- Marynarka potrzebuje nowoczesnych okrętów i to już, ponieważ proces starzenia się marynarki wojennej postępuje bardzo szybko. Przypomnijmy, że ostatnia nowa jednostka była oddana w 1993 roku. Najwyższy czas jest na to, żeby nowy okręt wszedł do służby - mówił Bilski.

Opóźnienie spowodowane jest przeciągającymi się z powodu niesprzyjającej pogody testami okrętu. Według wykonawcy główną przyczyną są m.in. zimowe sztormy na Bałtyku. - Czekając na Kormorana szkolimy się i wykonujemy rutynowe czynności na innych dostępnych okrętach – mówił w Radiu Szczecin rzecznik 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, Jacek Kwiatkowski.

- Nasze plany szkoleniowe uwzględniają te okręty, które mamy na stanie. Szkolimy się na niszczycielach min i trałowcach. Natomiast w chwili w której "Kormoran" do nas wejdzie na stan, to oczywiście zaczniemy się szkolić na nim. Sprzęt, który mamy obecnie, pozwala nam na wykonywanie zadań, które właśnie dla nas są przeznaczone - mówi Kwiatkowski.

ORP „Kormoran” ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Okręty typu „Kormoran II”

długość całkowita: 58,50 m
długość między pionami: 55,58 m
szerokość maksymalna: 10,30 m
szerokość na wodnicy pływania: 9,75 m
wysokość do pokładu dziobówki: 6,4 m
wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,7 m
wyporność standardowa: 830 t
zanurzenie konstrukcyjne: 2,7 m
załoga: 45 osób
dodatkowe miejsca: 7 osób
prędkość maksymalna: 15 węzłów
zasięg: > 2500 Mm
napęd:
silniki wysokoprężne: 2 × MTU 8V369TE74L o mocy po 1000 kW (1360 KM)
pędniki cykloidalne: 2 × Voith-Schneider
zespoły prądotwórcze: 3 × MTU 6R1600M20S o mocy elektrycznej po 380 kVA
strumieniowy ster dziobowy: 100 kW
przewidywane wyposażenie przeciwminowe:sonar podkilowy, sonar samobieżny o zmiennej głębokości zanurzenia, zdalnie sterowane pojazdy podwodne wielokrotnego i jednorazowego użytku, bezzałogowy pojazd podwodny, m.in. system Saab Double Eagle Mark III, pojazd bezzałogowy Kongsberg Hugin i polskie pojazdy bezzałogowe „Morświn”, służące do identyfikacji obiektów minopodobnych i niszczenia min morskich za pomocą zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych, a także jednorazowego użytku „Głuptaki”
uzbrojenie:
armata kal. 23 mm: 1 × Wróbel II ZU-23-2MR + wyrzutnie pocisków plot Grom
(docelowo – armata p-lot. kal. 35 mm: 1 × KDA 35 mm opracowana w Polsce + wyrzutnie pocisków plot Grom)
wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm: 2 × WKM-Bm na podstawach słupkowych

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.