Obsługa i eksploatacja terminalu LNG wymaga najwyższej klasy specjalistów, pracujących zarówno w części lądowej, jak i morskiej. W związku z budową w Świnoujściu pierwszego w kraju terminalu LNG już w 2010 r. w Akademii Morskiej w Szczecinie powstało Europejskie Centrum Szkolenia LNG (ECSLNG).
To pierwszy tego typu symulator w Polsce i w tej części Europy.
- To tutaj uczestnicy szkoleń zdobywają specjalistyczne kwalifikacje pracowników branży LNG. Ich kariera może rozwijać się nie tylko na morzu, wśród członków załóg pracujących na statkach. Wielu z tych profesjonalnie wyszkolonych pracowników ma szansę znaleźć zatrudnienie w obsłudze lądowej części terminalu. Szkoleni są w zakresie bezpiecznej eksploatacji statków służących do przewozu ładunków ropopochodnych i gazów LNG oraz LPG – tłumaczy Bogna Bartkiewicz, rzeczniczka prasowa Akademii Morskiej w Szczecinie.
Centrum umożliwia szkolenie kadr o unikalnych kwalifikacjach zgodnych z potrzebami gospodarki morskiej oraz pozwala na pełne dostosowanie poziomu kształcenia do międzynarodowych konwencji - STCW, SOLAS oraz MARPOL.
Europejskie Centrum Szkolenia LNG tworzy unikalne w Europie logistyczne połączenie czterech symulatorów nowej generacji. Pierwszym z nich jest symulator mostków nawigacyjnych (w istniejącym już w Akademii Morskiej w Szczecinie Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego).
Na wielozadaniowym symulatorze wyposażonym w wielkoskalowe mostki nawigacyjne prowadzone są zajęcia z zakresu manewrowania gazowcami typu Q-FLEX, transportującymi LNG. Proces ten odbywa się na zaprojektowanym wirtualnym modelu portu zewnętrznego w Świnoujściu, z posadowionymi na nim urządzeniami przeładunkowymi LNG. Na tak zbudowanym symulatorze kursanci (piloci i oficerowie) ćwiczą manewry wejścia do portu zewnętrznego w Świnoujściu oraz cumowanie statku do urządzeń rozładunkowych.
Z kolei Symulator DP (dynamic positioning symulator) umożliwia precyzyjne i dynamiczne pozycjonowanie statku. Przeznaczony jest do szkoleń szyprów oraz załóg statków holowniczych. Celem szkoleń jest nabycie przez kursantów umiejętności precyzyjnego cumowania gazowca LNG do terminalu i urządzeń rozładunkowych, w oparciu o specjalistyczne urządzenia służące do dynamicznego, precyzyjnego pozycjonowania obiektów pływających.
Symulator technologiczny LNG jest z kolei wykorzystany podczas szkoleń pracowników obsługi lądowej terminalu. Ich zakres obejmuje obsługę urządzeń zainstalowanych w lądowej części terminalu, które odpowiadają za transfer i magazynowanie LNG, proces jego regazyfikacji oraz przesył do krajowej sieci gazowej.
Studenci mogą także skorzystać z symulatora statków przewożących ładunki ciekłe. Jest on wykorzystywany w zajęciach dydaktycznych dla studentów, którzy w przyszłości będą pracować jako kadra zarządzająca łańcuchem transportowym LNG oraz jako członkowie załóg gazowców LNG odpowiedzialni za: bezpieczne operacje ładunkowe, kontrolowanie systemów metanowców w zakresie transportu gazu, system balastowy statku, kontrolę stateczności oraz urządzenia zapobiegające zanieczyszczeniu środowiska naturalnego.
W centrum realizowane są zajęcia (laboratoria i ćwiczenia) dla studentów 4. roku studiów (8. semestr) Wydziału Nawigacyjnego (kierunek nawigacja, specjalność: transport morski).
- Student zdobywa wiedzę na temat bezpiecznej eksploatacji zbiornikowców i gazowców w zakresie przewozu i przeładunku niebezpiecznych ładunków płynnych. Poznaje rodzaje i zastosowanie wszystkich systemów koniecznych do bezpiecznej eksploatacji zbiornikowców oraz zdobywa podstawowe umiejętności praktyczne niezbędne do samodzielnego pełnienia wachty ładunkowej – tłumaczy Bogna Bartkiewicz.
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem