• <
CSL_790x140_2025

Zawarto umowy na czarter statków do transportu załogi przy budowie projektów MFW Bałtyk

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Zawarto umowy na czarter statków do transportu załogi przy budowie projektów MFW Bałtyk

W dniu 25 października podpisano cztery umowy na czarter statków do transportu załogi do projektów MFW Bałtyk. Każda ze spółek zawarła w tym zakresie po dwie umowy - jedną ze spółką Northern Offshore Services z Danii, a drugą ze spółką Njord Offshore z Wielkej Brytanii.

W ramach umów armatorzy wyczarterują spółkom łącznie cztery statki do transportu załogi (ang. CTV - Crew Transport Vessels) obsługującej proces budowy morskich farm wiatrowych i stacji transformatorowych na morzu oraz zapewniającej serwisowanie w początkowym okresie eksploatacji projektów, w tym w fazie rozruchu technologicznego (po dwa statki dla każdego z projektów).

Przewidywany termin uruchomienia czarteru statków to odpowiednio drugi kwartał 2026 r. dla projektu MFW Bałtyk II i trzeci kwartał 2027 r. dla projektu MFW Bałtyk III.

Wynagrodzenie za czarter statków zostało określone w umowach stałą stawką dzienną z uwzględnieniem waloryzacji. Spółka MFW Bałtyk II szacuje koszt czarteru w trzyletnim okresie na ok. 13,5 mln EUR, a spółka MFW Bałtyk III  na ok. 13,8 mln EUR (jeśli skorzysta z wykonania opcji). Oprócz tego, w przypadku przedłużenia umów o kolejne trzy lata, dodatkowe wynagrodzenie dla armatorów jest szacowane na poziomie ok. 30 mln EUR łącznie dla obu projektów.

Konsorcjum Polenergii i Equinor rozwija na Morzu Bałtyckim trzy farmy wiatrowe o łącznej mocy do 3000 MW. Projekty Bałtyk 1, 2 i 3 zasilą zieloną energią ponad 4 miliony gospodarstw domowych. Pierwsza energia z dwóch najbardziej zaawansowanych projektów, Bałtyk 2 i Bałtyk 3, popłynie już w 2027 roku. Komercyjny etap ich użytkowania jest zaplanowany od 2028 roku.

Fot. Depositphotos

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.