• <
CSL_790x140_2025

Wznowienie przesyłu energii kablem EstLink2 możliwe w sierpniu

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Wznowienie przesyłu energii kablem EstLink2 możliwe w sierpniu
Straż Graniczna Finlandii zatrzymuje Eagle S, fot. Straż Graniczna Finlandii

Naprawa podmorskiego połączenia elektroenergetycznego EstLink2 między Estonią a Finlandia będzie kosztować dziesiątki milionów euro, a przesył energii może zostać wznowiony na początku sierpnia – poinformował w środę fiński operator kabla Fingrid.

W najbliższych tygodniach przeprowadzone zostaną prace na morzu, podczas których uszkodzona część kabla zostanie wycięta i wydobyta na powierzchnię. Sprawdzana będzie integralność oraz funkcjonalność pozostałych odcinków połączenia a końcówki kabla zostaną zaślepione – przekazano w komunikacie. Harmonogram zakłada, że po pracach przygotowawczych właściwa naprawa potrwa od czterech do sześciu tygodni.

Magistrala Estlink2, utrzymywana przez fiński Fingrid i estoński Elering, stanowi ważne połączenie przesyłowe między Finlandią a krajami bałtyckimi o mocy ponad 650 MW (działający obecnie kabel Estlink1 ma moc 350 MW). Kabel, oddany do użytku w 2014 r., ma długość ok. 170 km.

Połączenie EstLink2 zostało uszkodzone 25 grudnia, tego dnia doszło również do zerwania czterech innych międzynarodowych podmorskich kabli telekomunikacyjnych. Podejrzewana jest o to załoga tankowca Eagle S, pływającego pod banderą Wysp Cooka. Śledczy zakładają, że uszkodzenie kabli nastąpiło prawdopodobnie przez opuszczenie kotwicy statku i przeciągnięcie jej po dnie morza na odcinku ok. 100 km. Celem prowadzonego w tej sprawie dochodzenia jest wykazanie, czy było to działanie zamierzone.

Na początku stycznia Fingrid złożył wniosek do sądu w celu zabezpieczenia roszczeń odszkodowawczych. Jednak ze względu na to, że tankowiec, który w momencie zdarzenia płynął z Petersburga w stronę Egiptu z ładunkiem rosyjskiej benzyny, należy do tzw. floty cieni, nie jest znany "żaden wiarygodny" ubezpieczyciel jednostki, a armator nie posiada w Finlandii żadnych innych aktywów – pisze agencja STT.

Ze względu na prowadzone dochodzenie statek kotwiczy obecnie przy porcie w Porvoo. Fiński inspektorat portowy po przeprowadzonej kontroli technicznej uznał, że z powodu licznych uchybień statek nie może być dalej eksploatowany ani też kontynuować podróży do czasu naprawy.

Z Helsinek Przemysław Molik
pmo/ akl/

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.