• <
PGZ_baner_2025

Straż Wybrzeża USA ma problemy. Infrastruktura jest zaniedbana, potrzeba miliardów dolarów na modernizację

rk

07.03.2025 21:41 Źródło: Rządowe Biuro Odpowiedzialności USA, US Coast Guard
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Straż Wybrzeża USA ma problemy. Infrastruktura jest zaniedbana, potrzeba miliardów dolarów na modernizację
Fot. US Coast Guard

W sytuacji zapowiadanych zmian w formacjach zbrojnych i przekierowania wydatków, zapowiadanych przez administrację prezydenta Donalda Trumpa, Rządowe Biuro Odpowiedzialności USA (US Government Accountability Office, GAO), przypomniało, że druga formacja morska wchodząca w skład sił zbrojnych USA ma poważne zaległości w projektach infrastruktury brzegowej, wymagających napraw, remontów czy kompletnej modernizacji.

O problemach instytucja miała informować już w 2019 roku, a opublikowany wtedy raport wskazywał na zaległości w projektach infrastruktury brzegowej o wartości co najmniej 2,6 mld dolarów. Około 45% obiektów, takich jak pomosty i pasy startowe, przekroczyło oczekiwany okres eksploatacji. Po kilku kolejnych latach zaległości miały wzrosnąć do 7 miliardów dolarów. Co istotne, budżety nie uwzględniają funduszy, których straż wybrzeża ma potrzebować, aby osiągnąć swoje cele w zakresie utrzymania infrastruktury.

Aby rozwiązać ten problem, GAO miała zgłosić sześć rekomendacji i przygotowała kilkunastostronicowy, dostępny na stronie organizacji raport. Podaje też, że US Coast Guard miała na ten moment częściowo lub w pełni zrealizować cztery z podanych rekomendacji, w tym też podjąć działania w celu lepszego priorytetyzowania projektów. Wskazuje przy tym na potrzeby analizy w względzie kompromisów, wynikających z ograniczonego budżetu i kolejkowania potrzeb. Przypomnijmy, że formacja ma borykać się także z problemami rekrutacyjnymi oraz znaczną ilością jednostek nawodnych, których czas eksploatacji zbliża się ku końcowi lub został już przekroczony. 

Czytaj więcej: Straż Wybrzeża USA ma problem z brakami kadrowymi

Aby przeprowadzić analizę i wyciągnąć wnioski, GAO przeanalizowało dokumentację Straży Wybrzeża dotyczącą ogólnego zarządzania infrastrukturą brzegową i jej procesów w roku fiskalnym 2024 w celu oceny stanu obiektów. Biuro dokonało też analizy danych budżetowych Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego na lata fiskalne 2019–2025, w tym cele finansowania infrastruktury brzegowej. GAO przeprowadziło także rozmowy z funkcjonariuszami i urzędnikami reprezentującymi Straż Wybrzeża.

Jak wskazuje GAO, formacja posiada prawie 40 000 aktywów infrastruktury brzegowej, w tym stacje łodzi, pomosty i budynki, z których prowadzi operacje. Inna infrastruktura pomocnicza obejmuje systemy użyteczności publicznej, obiekty szkoleniowe i jednostki mieszkalne, jak pokazano poniżej. Łączna wartość tych aktywów wynosi 24,5 miliarda dolarów. Według formacji realizacja inwestycji wynikających z zaległości w projektach infrastruktury brzegowej wciąż rośnie, a wnioski budżetowe z roku fiskalnego 2019 do roku fiskalnego 2025, nie obejmowały poziomów, które określono jako spełniające jej cele. Cele finansowania na utrzymanie infrastruktury brzegowej wahały się od ok. 439 mln dolarów w roku fiskalnym 2019 do 709 mln dolarów w roku fiskalnym 2025. Rzeczywiste poziomy finansowania wahały się odpowiednio 255 mln i 415 mln dolarów. Różnica jest więc niemal dwukrotna.

Wspomniane rekomendacje to:

- Opracowanie planu standaryzacji ocen stanu obiektów;
- Ustanowienie celów, mierników i poziomów bazowych w celu śledzenia skuteczności działań konserwacyjnych i naprawczych;
- Współpraca z Kongresem w celu rutynowego dostosowywania portfela infrastruktury brzegowej do potrzeb misji, w tym poprzez pozbywanie się niepotrzebnych aktywów;
- Ustanowienie wytycznych w celu dokumentowania danych wejściowych, rozważań i decyzji dotyczących ustalania priorytetów projektów w zakresie utrzymania infrastruktury brzegowej
- Wykorzystanie modeli do przewidywania wyników inwestycji, analizowania kompromisów i optymalizowania decyzji między konkurującymi inwestycjami;
- Uwzględnianie szczegółowych informacji na temat alternatywnych projektów i zgłaszanie kompromisów w kongresowych wnioskach budżetowych i powiązanych raportach; 

Formacja miała dokonać systematycznej oceny stanu swojej infrastruktury brzegowej, przy czym nie wdrożyła jeszcze w pełni narzędzi i analiz, takich jak modele do przewidywania wyników inwestycji, analizowania kompromisów i podejmowania decyzji dotyczących zasobów, które mogłyby pomóc obniżyć koszty utrzymania infrastruktury brzegowej. Jedno zalecenie pozostaje nieuwzględnione, że Straż Wybrzeża powinna uwzględnić szczegóły dotyczące konkurencyjnych i alternatywnych projektów oraz zgłaszać kompromisy we wnioskach budżetowych Kongresu, jak i powiązanych raportach. Urzędnicy odpowiedzialni za formację przekazali, że rozważają publikację rocznych raportów, które zawierają kluczowe informacje o aktywach infrastruktury brzegowej jako krok w kierunku zajęcia się tą rekomendacją.

Pełne wdrożenie wszystkich sześciu zaleceń GAO z 2019 roku ma pomóc skuteczniej zarządzać dostępnymi zasobami, w tym obniżyć koszty i zapewnić lepsze informacje potrzebne do rozwiązania problemów związanych z infrastrukturą brzegową.

Rządowe Biuro Odpowiedzialności USA jest niezależną, bezpartyjną agencją rządową w ramach władzy ustawodawczej, która świadczy usługi audytorskie, ewaluacyjne i śledcze dla Kongresu USA. To najwyższa instytucja audytowa rządu federalnego, określająca swoje podstawowe wartości jako odpowiedzialność, uczciwość i wiarygodność. Jest również znana jako „kongresowy strażnik” Na czele biura stoi Kontroler Generalny USA. Jest mianowany przez prezydenta za radą i zgodą Senatu.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.