Pył powstający ze ścierających się opon zanieczyszcza wody powierzchniowe, takie jak jeziora i rzeki – piszą naukowcy kanadyjscy na łamach periodyku „Science of the Total Environment”.
Najnowsze badania, prowadzone w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie, dowodzą, że pył powstający ze ścierania się opon i nawierzchni dróg trafia do wód powierzchniowych, takich jak rzeki i jeziora.
„To są bardzo znaczące wyniki. Oznaczają również, że zanieczyszczenia mogą tym samym znaleźć się w wodzie pitnej” – wyjaśnia kierownik badań, Haroon Mian z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej (Kanada).
Co roku produkuje się ok. 1,5 mld opon. Według wyliczeń zespołu oznacza to, że z takiej liczby opon oraz ze ścieranej nawierzchni dróg powstaje rocznie na świecie ok. sześć mln ton pyłu.
Zarówno syntetyczna guma, jak i naturalna, z których wytwarzane są opony, zaliczane są do tzw. mikroplastików. Z czasem te polimery rozpadają się w wodzie, uwalniając składniki, z których były utworzone. Wpływa to z kolei negatywnie na wodną faunę i florę.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym