ew
Na brzeg morza we Włoszech można dojść przez każdą plażę, także płatną - podkreśla prasa na progu sezonu turystycznego. Eksperci przywołują niedawne wyroki sądów, które uznały prawo do korzystania z plaży za dobro zagwarantowane przez konstytucję.
W ostatnim czasie - przypomina dziennik "La Stampa" - orzeczenia dotyczące wolnego dostępu do morskiego brzegu, także poprzez wejścia na płatne plaże, wydali sędziowie na Sardynii, w regionach Lacjum i Kampania.
Jak oblicza się, we Włoszech na wybrzeżu długości 7 tysięcy kilometrów, bezpłatne plaże stanowią mniej niż połowę. W Ligurii za darmo można wejść tylko na 19 spośród 135 plaż, czyli na 14 proc. z nich. Znacznie więcej tzw. wolnych plaż jest na Sycylii, w Kalabrii i Apulii; od 60 do 75 proc.
Zarazem różne przepisy regionalne nakazują, aby bezpłatnych było 40 proc. plaż w każdej gminie, co w niektórych częściach kraju jest skrupulatnie przestrzegane.
Najemcy wielu odcinków wybrzeża z leżakami i parasolami oraz barami, na które wstęp jest płatny, często nie pozwalają turystom dostać się na brzeg i żądają opłat za wejście. Spory na tym tle trwają od lat i czasem trafiają do sądów.
Sędziowie "uwolnili plaże i napisali reguły na nowo" przyznając więcej praw tym, którzy chcą wykąpać się w morzu lub spacerować jego brzegiem - podkreślił dziennik "Il Secolo XIX" z Genui.
Zwraca się uwagę na różną wymowę wyroków wydawanych przez sądy w sprawach dotyczących sporów między lokalnymi władzami a najemcami plaż, dotyczących tego, czy można przejść przez nie, by dojść do brzegu. I tak na przykład sąd administracyjny regionu Kampania zobligował najemców plaż do stworzenia wejścia, przez które będzie można dostać się na odcinek wybrzeża, za pobyt, na którym nie trzeba płacić.
Cytowani przez gazety eksperci tłumaczą, że w świetle wydanych wyroków dozwolone jest wejście przez bramę prowadzącą na płatną plażę bez konieczności wnoszenia opłaty, dojście do brzegu, położenie przy nim ręcznika i kąpiel w morzu, a następnie wyjście przez tę samą furtkę.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych