pc
Ukraiński premier Wołodymyr Hrojsman oświadczył w czwartek, że sąd arbitrażowy w Sztokholmie usunął ostatnią przeszkodę na drodze do demonopolizacji rynku gazowego Ukrainy i wzmocnił niezawisłość energetyczną kraju.
Dzień wcześniej ukraiński państwowy koncern energetyczny Naftohaz poinformował, że sąd arbitrażowy w stolicy Szwecji orzekł na jego korzyść w sporze z rosyjskim Gazpromem o tranzyt gazu.
„Niezawisłość gazowa od Rosji zawsze drogo kosztowała Ukrainę pod względem ekonomicznym i politycznym. Osiągnięcie pełniej niezależności energetycznej jest naszym strategicznym celem, do którego konsekwentnie zmierzamy” – napisał Hrojsman na Facebooku.
„Decyzja, która zapadła w Sztokholmie, usuwa ostatnie przeszkody na drodze do demonopolizacji rynku gazowego, która w ostatnim czasie trochę przyhamowała” – podkreślił.
Rzeczniczka Naftohazu Ołena Osmołowska poinformowała wcześniej, że jej firmie przyznane zostało odszkodowanie w wysokości 4,63 mld USD za to, że Gazprom nie dostarczył uzgodnionej ilości gazu do tranzytu. Ponieważ wcześniej sztokholmski sąd arbitrażowy orzekł, że Naftohaz ma spłacić zadłużenie wobec Gazpromu za dostawy gazu, ostatecznie ukraińskiemu przedsiębiorstwu należy się 2,56 mld USD – wyjaśniła.
Prezes Naftohazu Andrij Kobolew poinformował na konferencji prasowej w Kijowie, że sztokholmski sąd zobowiązał Gazprom do płacenia Ukrainie za przesył 110 mld metrów sześciennych gazu rocznie. Wykluczył jednocześnie skargę Gazpromu na ten werdykt.
„Teoretycznie taka możliwość istnieje. Gazprom powinien jednak udowodnić, że sąd arbitrażowy naruszył procedury, jednak jest to bardzo skomplikowane i nawet podjęcie takich działań nie powstrzyma realizacji decyzji sądu” – oświadczył.
W połowie 2014 roku Naftohaz złożył w sądzie arbitrażowym w Sztokholmie pozew w sprawie ustalenia sprawiedliwej ceny gazu dostarczanego Ukrainie przez Rosję. W odpowiedzi Gazprom złożył pozew przeciwko ukraińskiemu koncernowi, dotyczący zadłużenia za dostarczony surowiec. Obecne orzeczenie zamyka ten spór prawny.
W grudniu 2017 roku sztokholmski sąd odrzucił roszczenia Gazpromu dotyczące zasady "take or pay"; oznacza ona konieczność zapłaty za gaz nawet bez odbioru surowca. Ukraiński koncern uzyskał ponadto decyzję o dziesięciokrotnym zmniejszeniu przyszłych obowiązkowych dostaw gazu z Rosji i decyzję w sprawie jego ceny w 2014 roku.
Sąd w Sztokholmie uznał wtedy także za nieważne zapisy w kontrakcie gazowym między Ukrainą i Rosją i nakazał przystosować je do standardów rynkowych. Orzekł również, że Naftohaz nie musi płacić Gazpromowi za surowiec dostarczany na obszary na wschodzie kraju opanowane przez separatystów prorosyjskich w tzw. wydzielonych rejonach obwodów donieckiego i ługańskiego.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych