pc
Stany Zjednoczone zostały w poniedziałek ostro skrytykowane przez swoich głównych partnerów handlowych - Chiny i Unię Europejską, które zarzuciły temu krajowi praktyki protekcjonistyczne w handlu i pogrążenie w kryzysie Światowej Organizacji Handlu (WTO).
Cła nałożone przez USA na chińskie produkty stalowe i aluminiowe to przejaw protekcjonizmu, który władze w Waszyngtonie usprawiedliwiają rzekomymi względami bezpieczeństwa - ocenił ambasador Chin przy WTO Zhang Xiangchen na organizowanym co dwa lata posiedzeniu tej organizacji, poświęconym przeglądowi amerykańskiej polityki handlowej.
"Wielostronny system handlu znajduje się w głębokim kryzysie, a Stany Zjednoczone są w jego epicentrum" - oświadczył z kolei ambasador UE Mark Vanheukelen.
Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa uważa WTO za instytucję nieskuteczną, skoro - jak wskazuje - nie zdołała skłonić Chin do otwarcia swych rynków, do czego Pekin zobowiązał się przystępując do WTO w 2001 roku.
Władze USA twierdzą, że konieczna jest reforma WTO. Dlatego odmawiają zatwierdzenia nowych nominatów w Organie Apelacyjnym, stanowiącym element mechanizmu rozstrzygania sporów między członkami WTO. Do wyznaczenia nowych członków Organu Apelacyjnego wymagana jest jednomyślność członków organizacji. W rezultacie gremium to powoli traci sędziów i - jak pisze Reuters - wkrótce nie będzie w stanie wydawać orzeczeń.
Ambasador USA Dennis Shea w poniedziałek ocenił, że Organ Apelacyjny w niektórych przypadkach dokonał zbyt daleko idącej interpretacji przepisów, na co przedstawiciel Chin odparł, że blokując nominację nowych sędziów, USA prowadzą do paraliżu systemu rozstrzygania sporów.
Unijny ambasador Vanheukelen zaapelował, by USA włączyły się w rozmowy o proponowanej reformie WTO; propozycję w tej sprawie w listopadzie br. przedstawiło 12 członków organizacji, w tym UE.
Vanheukelen oraz wysłannik Kanady Stephan de Boer skrytykowali też ograniczenia wprowadzone na amerykańskim rynku zamówień publicznych.
Także Japonia i Szwajcaria wyraziły zaniepokojenie wykorzystywaniem przez USA wyjątku w postaci ochrony bezpieczeństwa narodowego do obrony wprowadzonych przez siebie taryf na import stali i aluminium.
Amerykański ambasador określił USA jako "jedną z najbardziej otwartych i konkurencyjnych gospodarek na świecie", z jednymi z najniższych ceł. Zaznaczył, że podejście jego kraju do handlu nie jest "jednostronne i protekcjonistyczne".
W odpowiedzi na stawiane jego krajowi zarzuty Shea oskarżył Chiny o stosowanie "nieuczciwych praktyk konkurencyjnych", które mają wspierać chiński przemysł i jednocześnie ograniczają lub dyskryminują zagraniczne firmy oraz wytwarzane przez nie towary i usługi.
Zapowiedział, że będzie przewodził wysiłkom na rzecz zreformowania WTO. "WTO nie jest odpowiednio przystosowana do stawienia czoła fundamentalnemu wyzwaniu, jakim są Chiny, które w dalszym ciągu stosują kierowane przez państwo, merkantylistyczne podejście do gospodarki i handlu" - ocenił amerykański ambasador.
Shea zadeklarował, że USA chcą odnieść się do obiekcji wobec sposobu działania WTO. "Reformy są konieczne dla dalszego funkcjonowania tej instytucji" - powiedział.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych