Wymagania, które stawia przed operatorami promowymi dyrektywa siarkowa, miały duży wpływ na działalność Stena Line w pierwszym półroczu br. Według przewoźnika konieczne są przepisy obejmujące szerszy obszar, niż Morze Północne i Bałtyk.
Realizacja wymogów obowiązującej od stycznia dyrektywy siarkowej, okazała się dla szwedzkiego przewoźnika bardzo kosztowna. Mimo, że cena paliwa o niskiej zawartości siarki jest niższa ze względu na spadek ceny ropy naftowej, dostosowanie się do obowiązującego prawa wymagało nakładu finansowego ze względu na zamontowanie na statkach instalacji oczyszczającej.
Prezes Stena Line Carl-Johan Hagman mówi, że spadek cen ropy był oczywiście korzystny dla firmy, ale nie ma wątpliwości, że wymagania dyrektywy siarkowej wiązały się z poważnymi kosztami dla Stena Line, jako przewoźnika w strefie SECA (obszar kontroli emisji siarki). Jednocześnie, nowe przepisy sprawiły, że część przewoźników częściej decyduje się na korzystanie z transportu lądowego. Zwiększony transport lądowy można zaobserwować na przykład na trasie Göteborg – Kiel.
Obszary, które obsługuje Stena Line to Bałtyk i Morze Północne, na każdym z nich obowiązuje dyrektywa siarkowa, tym samym ustawa najbardziej uderza w szwedzkie przedsiębiorstwo, a także duńską firmę DFDS i fińskie Finnlines, które działają na tym samym rynku.
Carl-Johan Hagman dodaje, że największym zarzutem wobec obowiązującej dyrektywy jest to, że Stena wraz z innymi przewoźnikami w regionie ponoszą największe koszta, aby dostosować się do ograniczeń zużycia siarki, a także inwestują w rozwój technologiczny w tej dziedzinie. Obszary SECA są według Hagmana zbyt ograniczone. Uważa, że w kwestii zużycia siarki powinny obowiązywać szersze normy prawne.
Prezes Stena Line zachęca nie tylko szwedzkich polityków, ale także polityków UE, aby rozważyli obowiązywanie dyrektywy siarkowej na większym obszarze, na przykład z uwzględnieniem Morza Śródziemnego. Nakłania też Międzynarodową Organizację Morską do poważnego rozważenia wprowadzenia globalnego obowiązywania regulacji siarkowych, które pierwotnie zaplanowano do realizacji dopiero w 2020 lub nawet w 2025 roku.
Stena Line jest członkiem międzynarodowej organizacji zrzeszającej przewoźników promowych - Interferry. Prezes Stena RoRo (drugiej, obok Sten Line, firmy wchodzącej w skład koncernu Stena Sphere) Per Westling uważa, że wymogi SECA są krzywdzące dla całej Europy Północnej. Dodaje, że spółki Stena nie są przeciwko tym regulacjom, ale nie mogą one dotyczyć tylko części Europy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych