pc
To Wody Polskie, a nie jak dotychczas marszałkowie województw, odpowiadają za wydawanie zgód i pozwoleń wodno-prawnych - zakłada znowelizowana w środę przez Sejm specustawa dot. przekopu Mierzei Wiślanej.
Za nowelą głosowało 409 posłów, sześciu było przeciw, a ośmiu wstrzymało się od głosu.
Nowelizacja specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej dostosowuje ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego.
Zmiana ma charakter porządkowy, "wynika ze zmiany w zakresie Prawa wodnego i kompetencji w zakresie gospodarki wodnej - od 1 stycznia kompetencje w zakresie zarządzania wodami zostały powierzone Wodom Polskim; w dużej mierze dotyczy to przejęcia kompetencji od marszałków szczególnie w zakresie wydawania zgód wodno-prawnych i pozwoleń wodno-prawnych" - wyjaśniała podczas sejmowych prac nad nowelą wiceszefowa MGMiŻŚ Anna Moskwa.
Z kolei wiceminister GMiŻŚ Grzegorz Witkowski poinformował w Sejmie, że inwestycja wchodzi w ostatni etap przygotowań dokumentacji, a inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni kontynuuje prace związane z prowadzeniem przetargów.
Przypomniał, że 30 maja złożona została dokumentacja, w tym raport oddziaływania na środowisko, do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie. Jak wskazał, RDOŚ ma dwa miesiące (do końca lipca-PAP) na wydanie decyzji środowiskowej. W trzecim kwartale tego roku spodziewane jest wydanie pozwolenia na budowę, po szeroko przeprowadzonych konsultacjach - dodał Witkowski. W czwartym kwartale przeprowadzony zostanie przetarg na wyłonienie generalnego wykonawcy robót budowlanych i wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę inwestor (Urząd Morski w Gdyni-PAP) będzie mógł przygotować teren pod inwestycję. Ma się to stać na przełomie tego i przyszłego roku - mówił wiceminister.
Poseł Tadeusz Aziewicz (PO) ocenił podczas sejmowej debaty, że "korzyści z planowanego przekopu Mierzei, finansowanego z pieniędzy publicznych, są mocno dyskusyjne".
"Rząd, przesądzając o skierowaniu ogromnych środków w wątpliwe przedsięwzięcie, wziął na siebie odpowiedzialność. (...) Czas pokaże, czy kredyt zaufania nie był udzielony na wyrost" - podkreślił Aziewicz. Dodał, że PO będzie "śledzić każdy krok dotyczący tego przedsięwzięcia i rozliczać rząd z każdej wydanej złotówki".
Andrzej Kobylarz (Kukiz'15) zaapelował, "by nie krytykować inwestycji, bo ona jest kluczowa dla Warmii i Mazur, a także dla Trójmiasta". Jak wskazał, przewóz towarów drogą wodną przez kanał na Mierzei odciąży ruch drogowy na Pomorzu, w tym na obwodnicy Trójmiasta.
Przypomniał, że to od decyzji rosyjskich władz zależy obecnie, czy żegluga na Zalewie Wiślanym może się odbywać. Chodzi bowiem o to, że Rosjanie wydają zgodę na przejście jednostek przez jedyne naturalne przejście z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany - cieśninę pilawską.
Poseł Mirosław Pampuch (Nowoczesna) wskazał, że jego ugrupowanie nie jest przeciwne budowie kanału, jednak, jak powiedział, "będzie się przyglądać, czy zmienione zapisy dotyczące wydawania zgód i pozwoleń wodno-prawnych przez przedsiębiorstwo Wody Polskie nie będą służyć obejściu przepisów ochrony środowiska".
Kazimierz Kotowski (PSL-Unia Europejskich Demokratów) podkreślił, że "jego ugrupowanie rozumie potrzeby gospodarcze samorządów zainteresowanych inwestycją". Wskazał, że "to rząd bierze na siebie odpowiedzialność zarówno za wypełnienie procedur związanych z przedsięwzięciem, jak i założeń ekonomicznych".
Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.
Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych i przyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, jest to inwestycja istotna dla rozwoju całego subregionu elbląskiego.
Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.
W maju 2016 r. specjalną uchwałę w sprawie budowy kanału żeglugowego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" podjął rząd. Koszt przekopu, który miałby powstać w latach 2017-2022, szacowano na 880 mln zł. W ubiegłym roku parlament przyjął specjalną ustawę w tej sprawie. W środę Sejm przyjął nowelizację tej specustawy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych