ew
Ropa naftowa w USA jest na najlepszej drodze, aby zaliczyć w tym tygodniu zwyżkę ceny o ponad 3 proc. Sytuacja może stać się napięta z powodu problemów związanych z sankcjami USA na Iran, spadkiem amerykańskich zapasów ropy i możliwym strajkiem na platformach naftowych na Morzu Północnym - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na październik na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 68,19 USD, po zwyżce o 36 centów, a od początku tygodnia - po wzroście o 3,5 proc.
Brent w dostawach na październik na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie drożeje o 30 centów do 75,03 USD za baryłkę, po zwyżce w całym tygodniu o 4,5 proc.
Na Międzynarodowej Giełdzie Energii w Szanghaju ropa zdrożała o 0,9 proc. do 512,3 juanów za baryłkę, a w całym tygodniu zyskała 3,1 proc.
Na rynkach paliw może być mniej ropy, bo w listopadzie wejdą w życie sankcje USA na irańską ropę, a to może spowodować "zacieśnienie" sytuacji na globalnych giełdach paliw. Nie wiadomo, czy uda się pozyskać tę "brakującą" ropę z innych krajów - producentów surowca.
Do tego dochodzą jeszcze zmniejszające się zapasy ropy w USA - w środę amerykański Departament Energii (DoE) poinformował w oficjalnych danych, że zapasy amerykańskiej ropy spadły w ub. tygodniu o 5,84 mln baryłek do 408,36 mln baryłek, gdy tymczasem analitycy spodziewali się ich spadku o 2 mln baryłek.
Pod znakiem zapytania stoi sprawa dostaw ropy z Morza Północnego, gdzie w czwartek nie doszło do porozumienia robotników pracujących na platformach naftowych dla koncernu Total z władzami firmy - negocjacje dotyczyły zmian płac i wymiaru godzin pracy.
Robotnicy pracujący dla Total planują 12-godzinne akcje strajkowe 3 i 7 IX oraz 1, 15 i 29 X na polach naftowych Alwyn, Dunbar i Elgin.
W czwartek ropa WTI na NYMEX straciła 3 centy do 67,83 USD za baryłkę.
Czarter na czas – czy armator będzie płacić za paliwo statkowe?
BNP Paribas wspiera dekarbonizację transportu oraz rozwój nisko- i zeroemisyjnej energii
Wybrano nową radę zachodniopomorskiego oddziału Krajowej Izby Gospodarki Morskiej na lata 2024-2028
Arkadiusz Marchewka: Stocznia Szczecińska "Wulkan" z gigantyczną stratą za ubiegły rok
Kołodziejczak: agroporty i terminale zbożowe powstaną i będą dobrze funkcjonować
Ostatni prywatny grunt na Svalbardzie na sprzedaż może trafić w niepowołane ręce