• <
urząd_morski_gdynia_2021

Rewolucja w transporcie. Obowiązek ważenia kontenerów w końcu wszedł w życie

Strona główna Prawo Morskie, Polityka Morska, Ekonomia Morska Rewolucja w transporcie. Obowiązek ważenia kontenerów w końcu wszedł w życie
Rewolucja w transporcie. Obowiązek ważenia kontenerów w końcu wszedł w życie - GospodarkaMorska.pl

PMK

01.07.2016 Źródło: własne

Problem z dokładnością podawanej wagi kontenerów już od lat był zauważany przez środowisko branży morskiej, lecz koszty z tym związane utrudniały rozwiązanie problemu. Na konieczność wprowadzenia powszechnie obowiązujących zmian wskazywały kraje takie jak Dania, Holandia, Stany Zjednoczone orz organizacje - BIMCO, IAPH, ICS, ITF i WCS, a prace nad treścią przepisów i wytycznych trwały już od 2010 r. Dziś ich cel został spełniony.

Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (https://www.mgm.gov.pl/212-nowe-wytyczne-dotyczace-wazenia-kontenerow ), od 1 lipca 2016 r. wprowadza się obowiązek obligatoryjnego podawania przez załadowcę kontenera eksportowanego/zamykanego na terenie danego państwa-strony konwencji, zweryfikowanej masy kontenera (VGM) do przedsiębiorcy żeglugowego lub przedstawiciela terminala kontenerowego. Podanie wagi kontenera z odpowiednim wyprzedzeniem jest warunkiem przyjęcia kontenera do załadunku w relacji eksportowej.

Określenie VGM ma być zweryfikowane przez załadowcę, który ma zostać wskazany na konosamencie lub innym morskim dokumencie przewozowym (papierowym lub elektronicznym) lub przez osobę, w imieniu której zawarto umowę przewozu i występującą jako podmiot. Co ważne, nadawca kontenera pozostaje odpowiedzialny za weryfikację VGM  nawet wtedy, gdy ze względu na złożoność całej usługi spedycyjnej nie ma on bezpośredniego ani fizycznego wpływu na kontrolę nad ważeniem kontenerów. W tej sytuacji nadawca powinien dołożyć wszelkich starań, aby waga została sprawdzona zgodnie z międzynarodowymi standardami.

Jednocześnie nałożono na przewoźników i terminale portowe zobowiązanie do uwzględnienia zweryfikowanej wagi kontenerów i odmowy załadunku w przypadkach, gdy waga kontenera nie została zweryfikowana. Ma to na celu umożliwienie operatorowi statku m.in. wcześniejsze przygotowanie planu sztauerskiego.

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Konwencji SOLAS, podanie VGM przez załadowcę powinno nastąpić przez pomiar wagi kontenera za pomocą jednej z dwóch metod:

Metoda 1 – pomiaru zamkniętego kontenera po jego załadowaniu dokonuje się przy użyciu certyfikowanego i skalibrowanego sprzętu;

Metoda 2 – pomiaru dokonuje się przez ważenie poszczególnych towarów/ładunku (włączając wagę palet, materiału sztauerskiego, innych opakowań lub materiałów zabezpieczających towar/ładunek) oraz dodanie masy tary kontenera.

Port w Świnoujściu w ogóle nie posiada wag do kontenerów, natomiast terminale w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie są w stanie zważyć stosunkowo niewiele kontenerów. Terminal DB Port Szczecin posiada w tej chwili jedną wagę umieszczoną na spreaderze wozu kontenerowego a pod koniec lipca będzie druga. Mimo inwestycji w portach duża część weryfikacji wag kontenerów będzie musiała odbywać się w głębi naszego kraju.

Jak każde nowe przepisy wchodzące w życie i te pociągają za sobą konieczność zmian wewnątrz firm. Z perspektywy armatora pierwszą pojawiającą się bolączką jest moment podania wagi przez spedycję, przewoźników. Często instrukcje konosamentowe dużych i stałych klientów są podawane po wypłynięciu statku, a w tych instrukcjach jest deklarowana waga, która teraz musi być znana wcześniej. Drugi już mniejszy problem do rozwiązania to rozdzielenie pracy, czyli który dział ma pilnować dostarczenia tej informacji. Jak na razie kary za źle podane wagi przez klientów nie są nam znane.
    
W związku z ciągłym rozwojem transportu i coraz większymi kontenerowcami w eksploatacji, skutki w nieprawidłowościach związanych z brakiem weryfikacji wag kontenerów mogą być coraz poważniejsze i prowadzić do dużych strat. Warunkiem uniknięcia poważnej katastrofy jest deklaracja i dokładne ważenie przed załadunkiem na statek. Nowe przepisy będą wymuszały weryfikację wagi kontenerów nim zostanie dopuszczony na pokład statku, a potem do dalszej drogi do innych portów, jednych z 169 w państwach członkowskich UE. Wydaje się, iż ta nowelizacja ma przynieść same korzyści na obszarze bezpieczeństwa na morzu i zdrowia oraz życia na statkach. Jednak ze względu na ograniczoną ilość bądź całkowity brak wag na terminalach, proces ważenia kontenerów może prowadzić do zwiększenia kosztów przewozu.

Źródło:
własne
legal_marine_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33686,00 $ tona 1,78% 11 maj
 Cynk 3004,00 $ tona -1,09% 11 maj
 Aluminium 2549,00 $ tona -0,62% 11 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.