pc
Premier Malezji Mahathir Mohamad powiedział we wtorek dziennikarzom w Pekinie, że jego kraj zrezygnował z wielomiliardowych projektów inwestycyjnych finansowanych przez Chiny.
Jego wypowiedź omówiła malezyjska agencja prasowa Bernama. Mahathir oświadczył, że zarówno prezydent Chin Xi Jinping, jak i premier Li Keqiang rozumieją powody, dla których strona malezyjska zdecydowała się na takie posunięcie i "akceptują je".
Agencja AP pisze, że chodzi o budowę linii kolejowej - projekt oszacowany na 20 mld USD - oraz o dwa projekty energetyczne (2,3 mld USD). Realizacja tych projektów została zawieszona do czasu renegocjacji.
Mahathir powiedział, że są to projekty, na które Malezji nie stać i których kraj obecnie nie potrzebuje. Podkreślił, że realizację tych projektów można będzie wznowić w przyszłości, ale obecnie Malezja koncentruje się na redukcji długu. "Przy tym zadłużeniu, jeśli nie będziemy ostrożni, możemy stać się bankrutem" - ostrzegł, zarzucając "głupotę" swojemu poprzednikowi Najibowi Razakowi, oskarżonemu obecnie o korupcję na wielką skalę.
Premier przyznał, że Malezja będzie musiała zapłacić znaczne kary za wycofanie się z tych projektów. Trzeba też będzie ustalić "dokąd trafiły pieniądze zapłacone już za realizację tych projektów" - powiedział.
Chodzi o projekty w ramach lansowanej przez Chiny Inicjatywy Pasa i Szlaku, obejmującej budowę portów, linii kolejowych i innych elementów infrastruktury w całej Azji. Wiele z tych projektów jest realizowanych przez chińskich wykonawców, a finansowanie zapewniają kredyty udzielane przez państwowe banki chińskie. Inicjatywa Pasa i Szlaku ma na celu stymulację międzynarodowego handlu poprzez rozwój korytarzy transportowych, łączących Chiny z krajami Azji, Europy i Afryki. Stała się ona sztandarowym projektem polityki zagranicznej prezydenta ChRL Xi Jinpinga.
93-letni Mahathir został zaprzysiężony w maju na premiera. Kierował już krajem jako premier przez ponad dwie dekady, w latach 1981-2003. Pod jego rządami Malezja rozwinęła się gospodarczo. Po wyborczej wygranej w tym roku Mahathir obiecał renegocjację niektórych umów z Chinami.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych