PMK
Przywrócenie żeglowności polskich rzek to jeden z głównych celów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Resort chce pozyskać pieniądze z Planu Junckera, aktywizującego europejską gospodarkę. W tym celu miałaby powstać nowa spółka celowa.
W skład tego podmiotu miałaby wejść największe polskie firmy, w tym PKO BP i BOŚ, firmy z sektora energetyki, paliwowego oraz porty z Trójmiasta i Szczecina. Obecnie trwają negocjaje między ministerstwem a zainteresowanymi udziałowcami przedsięwzięcia.
Kredyty brame w ramach Planu Junckera mają tę zaletę, że są niskooprocentowane. Ministerstwo zamierza je spłacać z zysków, które ma przynieść użeglownienie rzek oraz elektrownie wodne.
Jerzy Materna, Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przypomina, iż po 25 latach po raz pierwszy premier rządu Beata Szydło w swoim expose powiedziała, iż trzeba przywrócić żeglowność polskich rzek.
– Cieszy fakt, iż nasz resort oraz Ministerstwo Środowiska razem będą działać w tym kierunku. Oczekiwania są ogromne. Artykułują to ludzie, związani z żeglugą śródlądową, z którymi spotykam się niemal codziennie. Jesteśmy zdeterminowani. Już w tym roku chcemy przystąpić do ONZ-towskiej Konwencji AGN, co wiąże się z koniecznością dostosowania naszych rzek, na początku Odry do IV klasy żeglowności. Wymaga także renegocjacji niefortunnej umowy z Niemcami z III klasą żeglowności Odry, którą podpisał poprzedni rząd. Ta klasa wyklucza szlaki wodne z europejskich korytarzy transportowych i jednocześnie pozbawia nas możliwości aplikowania po ogromne fundusze unijne. Przypomnę, że korytarzem Dunaj-Odra-Bałtyk zainteresowane są państwa środkowej części Europy - przekonuje.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi