ew
O 15 proc. więcej ładunków niż w analogicznym okresie ubiegłego roku przeładowano w pierwszych dwóch miesiącach br. w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Największe wzrosty zanotowały węgiel i ruda, z kolei spadki odnotowano w segmencie zboża.
Z informacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wynika, że wzrosty przeładunków zanotowały w styczniu i lutym br. prawie wszystkie grupy towarowe.
Największy wzrost, bo o 70 proc. miały węgiel i ruda, na co wpływał zwiększony eksport koksu oraz stale rosnący import rudy. Dwucyfrowe wzrosty dały także przeładunki w grupie inne masowe (30 proc.) oraz drobnica (13 proc.), w tym drobnica promowa (13 proc.).
Służby prasowe Zarządu podkreślają, że szczególnie pozytywny jest znaczący wzrost węgla, ponieważ przez ostatnie trzy lata porty notowały spadki wielkości tego surowca.
"Na wzrost eksportu koksu miały wpływ cztery duże statki obsłużone w lutym z ładunkiem m.in. do Indii i Hiszpanii" - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu. "Cieszy także rosnący import rudy. To z kolei kontynuacja trendu, który utrzymuje się od zeszłego roku. Zwiększony import rudy to oznaka rozpędzonej gospodarki. Wzrosty w koksie i rudzie to także dobry prognostyk na przyszłość" - dodała Woźniak-Lewandowska.
Spadki zanotowały natomiast przeładunki zboża (60 proc.), ropy naftowej i jej przetworów (4 proc.) oraz kontenerów (4 proc.). O ile w przypadku kontenerów i ropy jest to chwilowe wahnięcie w dół, o tyle w zbożach mniejsze przeładunki były już zauważalne w zeszłym roku - podał Zarząd.
W tym roku w portach w Szczecinie i Świnoujście obsłużono 4 608,9 tys. ton towarów.
Z szacunków portów wynika, że obsługiwane ładunki będą rosły; br. powinien zamknąć się wielkością przekraczającą 26 mln ton. 2017 r. zespół portów Szczecin-Świnoujście zamknął rekordowym wynikiem 25,5 mln ton przeładowanych towarów. To o 5,5 proc. lepszy wynik niż w 2016 r.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych