pc
Podczas szczytu ministrów spraw zagranicznych krajów OBWE w Mediolanie szef niemieckiej dyplomacji Heiko Maas zaproponował rozszerzenie misji obserwacyjnej na Ukrainie na Morze Azowskie - poinformował tygodnik "Die Zeit" na stronie internetowej.
„Pilnie potrzebujemy konkretnych działań, które doprowadzą do deeskalacji” – napisał Maas na Twitterze przed spotkaniem w czwartek. Wysłanie obserwatorów OBWE w rejon Morza Azowskiego miałoby zagwarantować swobodny przepływ dla ukraińskich statków przez Cieśninę Kerczeńską. Pomysł ma być przedyskutowany w Berlinie w najbliższy wtorek, gdzie odbędą się rozmowy w tzw. formacie normandzkim na szczeblu doradców ds. polityki zagranicznej - informuje "Die Zeit". Spotkanie zostało uzgodnione przez niemiecką kanclerz Angelę Merkel z rosyjskim prezydentem Władimirem Putinem na szczycie G20 w Buenos Aires 1 grudnia br.
“Nie będzie łatwo, ponieważ stanowiska obu stron są usztywnione” – mówił Maas w Mediolanie po rozmowie z ministrami spraw zagranicznych Rosji i Ukrainy, Siergiejem Ławrowem i Pawłem Klimkinem. „Myślę, że przez Ukrainę pomysł jest traktowany jako sensowny. Strona rosyjska z kolei jest bardzo sceptyczna” – dodał minister cytowany w "Die Zeit".
Misja obserwacyjna OBWE działa na wschodzie Ukrainy od 2014 roku. Jej zadaniem jest m.in. monitorowanie, czy zawieszenie broni między stronami konfliktu jest przestrzegane. Równolegle, Niemcy i Francja od ponad czterech lat próbują mediować między Rosją a Ukrainą. Spotkania przedstawicieli tych państw są nazywane formatem normandzkim.
25 listopada w pobliżu Cieśniny Kerczeńskiej siły rosyjskie zaatakowały trzy małe okręty ukraińskiej marynarki wojennej, raniąc trzech żołnierzy, zajęły te jednostki i zatrzymały 24 członków ich załóg. Ukraina uznała ten incydent za akt agresji i ogłosiła stan wojenny na terenach wzdłuż granicy z Rosją, Naddniestrzem w Mołdawii, gdzie stacjonują rosyjskie wojska oraz w obwodach nad Morzem Czarnym i Azowskim.
Cieśnina Kerczeńska łączy Morze Azowskie z Morzem Czarnym. W 2003 r. Ukraina i Rosja zawarły umowę, zgodnie z którą akwen ten uznany został za ich terytorium wewnętrzne. Oba kraje mają tam swobodę żeglugi.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych