Chiny zarzucają Stanom Zjednoczonym naruszenie ich terytorium, po tym jak okręt wojenny US Navy przepływał blisko sztucznych wysp zbudowanych przez Państwo Środka na Morzu Południowochińskim. Pekin w ślad za amerykańską jednostką wysłał swoje okręty, które udzieliły Amerykanom oficjalnego ostrzeżenia. Chiny zwróciły się też ze skargą do amerykańskiego ambasadora.
W wypowiedziach dla mediów wiceminister Zhang Yesui stwierdził, że Stany Zjednoczone po raz kolejny nie uszanowały ustaleń i zagroziły suwerenności i bezpieczeństwu Chin. Zhang dodał także, że chińskie jednostki śledzące amerykański okręt zachowały się zgodnie z planem, dając ostrzeżenia.
- Amerykanie zachowując się w ten sposób, dążą do zmilitaryzowania regionu Morza Południowochińskiego. Ich zachowani stanowi naruszenie wolności nawigacji, a to wbrew międzynarodowemu prawu – dodał wiceminister.
Patrol jednostki USS Lassen był najpoważniejszym dotąd znakiem USA, że nie uznaje praw Chin do terenów wodnych okalających zbudowane przez nich wyspy. Takie zachowanie Amerykanów ponownie wznieci ogień w kluczowym dla światowego handlu regionu i ochłodzi relacje między Pekinem i Waszyngtonem.
To jeden z najgorętszych regionów na świecie. Wyspy Spratly to grupa ok. 100 małych wysp położonych pomiędzy filipińską wyspą Palawan a południowym wybrzeżem Wietnamu. Do prawa władania tym terytorium roszczą sobie trzy kraje: Chiny, Wietnam oraz Tajwan. Kolejne trzy (Filipiny, Malezja i Brunei) twierdzą, że mają prawa do administrowania częścią tych wysp. Dodatkowo przez archipelag prowadzą największe na świecie szlaki żeglugowe.
Chińskie władze, chcące kontrolować ten region, od jakiegoś czasu konstruują w tym miejscu sztuczne wyspy, na których tworzą swoje bazy wojskowe. . Obecnie azjatycki kraj zdobył już 2 tys. akrów ziemi w tym strategicznym dla światowego handlu regionie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych