pc
Ministerstwo Energii uważa, że dyrektywa dot. infrastruktury paliw alternatywnych została wprowadzona do polskiego prawa, ale przygotowuje jeszcze pewne zmiany. KE poinformowała o kolejnym kroku w postępowaniu o niewdrożenie przez Polskę pewnych zapisów.
Komisja Europejska poinformowała w czwartek o przejściu do drugiego etapu procedury o naruszenie prawa UE w związku z niewdrożeniem przez Polskę przepisów europejskie dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych. Komisja przesłała tzw. uzasadnioną opinię i Polska ma dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi. Jeśli zostanie ona uznana za niesatysfakcjonującą, KE może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Jak poinformowało w piątek PAP Ministerstwo Energii, w opinii polskich władz dyrektywa została wprowadzona do polskiego porządku prawnego za pomocą dwóch dokumentów: Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych uchwałą Rady Ministrów 29 marca 2017 r. oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie 22 lutego 2018 r.
Ministerstwo zwróciło uwagę, że Komisja zgłosiła wątpliwości co do pełnej implementacji trzech zagadnień z dyrektywy. Chodzi o brak implementacji wspólnych specyfikacji technicznych dla infrastruktury do tankowania wodoru, brak zapewnienia możliwości zawieranie umów na dostawę energii elektrycznej w punkcie ładowania z dostawcą innym niż ten dostarczający energię elektryczną do gospodarstwa domowego lub obiektu, w którym znajduje się taki punkt ładowania, oraz brak implementacji norm technicznych dla zasilania statków morskich energią elektryczną z lądu.
ME poinformowało, że stoi na stanowisko, iż implementacja przepisów dotyczących wodoru - zgodnie z brzmieniem przepisów dyrektywy - jest nieobowiązkowa.
Z kolei zasady wyboru dostawcy regulują zapisy Prawa energetycznego i nie ma potrzeby wprowadzania bardziej szczegółowych regulacji, gdyż cel dyrektywy jest osiągnięty.
Natomiast - według ME - przepisy dotyczące statków są normami międzynarodowymi i mogą być stosowane bezpośrednio przez podmioty budujące infrastrukturę. Z uwagi na międzynarodowy charakter transportu morskiego nie ma możliwości stosowania innej normy niż wskazana w dyrektywie - podkreśliło ministerstwo.
ME poinformowało również, że "prezentując podejście kompromisowe i działając na rzecz zamknięcia postępowania przed Komisją Europejską", od maja 2018 r. przedstawiciele ministerstwa są w stałym kontakcie z KE w celu ustalenia dalszej ścieżki postępowania. "W efekcie Ministerstwo Energii wypracowało wspólnie z Komisją jednolite podejście" - zaznaczył resort.
"W celu usunięcia wątpliwości Komisji Europejskiej i zamknięcia postępowania (...) Ministerstwo Energii podjęło działania mające na celu aktualizację Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w zakresie dotyczącym specyfikacji technicznych infrastruktury do tankowania wodoru oraz wyboru sprzedawcy energii elektrycznej do ładowania pojazdów elektrycznych" - podkreślono. Ministerstwo zaznaczyło, że aktualnie dokument ten jest przedmiotem prac rządowych.
Ministerstwo zaznaczyło też, że kwestie dotyczące zasilania statków morskich energią elektryczną z lądu zostały już rozwiązane, a przepisy dyrektywy zostały wprowadzone poprzez wydanie przez dyrektorów urzędów morskich aktów prawa miejscowego - zarządzeń w sprawie wymagań bezpieczeństwa dla zasilania jednostek pływających energią elektryczną.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych