pc
Hiszpański rząd Pedro Sancheza szuka sposobu na sprzedaż broni do Arabii Saudyjskiej mimo zapowiedzi zerwania kontraktu na dostawę 400 pocisków; zmiana decyzji to rezultat trwających od piątku protestów stoczniowców - podały w sobotę hiszpańskie media.
W sobotę na ulice wyszło kilkuset robotników stoczni Navantia w San Fernando koło Kadyksu. Manifestanci ponad godzinę blokowali trasę szybkiego ruchu między Kadyksem a San Fernando, domagając się od rządu realizacji umowy na sprzęt wojskowy dla Saudyjczyków.
Navantia jest jedną z kilku hiszpańskich stoczni, w których produkowane są okręty wojenne. Robotnicy obawiają się, że po zablokowaniu sprzedaży pocisków pod znakiem zapytania stanie też kwietniowy kontrakt na dostawę przez Madryt pięciu korwet dla saudyjskiej marynarki wojennej. Wartość umowy to ponad 1,8 mld euro.
Według mediów w Hiszpanii protesty stoczniowców w kilku zakładach w kraju przyczyniły się do zmiany strategii gabinetu Sancheza, który zaledwie kilka dni wcześniej zapowiadał zerwanie zawartej w 2015 r. umowy z Saudyjczykami na dostawę 400 pocisków naprowadzanych laserowo na cel.
Według dziennika "Hoy" rząd Sancheza szuka teraz sposobu na utrzymanie kontraktu z Arabią Saudyjską, której w przeciwnym razie musiałby zwrócić 9,2 mln euro.
"Rząd analizuje obecnie opcję zdobycia od Rijadu formalnych gwarancji, że pociski nie zostaną użyte w konflikcie zbrojnym w Jemenie. W dokumencie tym Arabia Saudyjska miałaby się zobowiązać, że nie wykorzysta ich przeciwko ludności cywilnej” - napisała gazeta.
Według niej rząd Sancheza zdaje sobie sprawę, że zerwanie umowy może doprowadzić do zakończenia współpracy militarnej z Arabią Saudyjską, która jest obecnie największym poza NATO nabywcą hiszpańskiej broni. Tylko w zeszłym roku Madryt zainkasował od Rijadu 270 mln euro za sprzęt wojskowy.
Z informacji hiszpańskich mediów wynika, że pierwotnie rząd Sancheza podjął decyzję o wstrzymaniu dostawy pocisków do Rijadu po tym, gdy 9 sierpnia autobus szkolny w Jemenie zostały ostrzelany przez siły dowodzonej przez Arabię Saudyjską międzynarodowej koalicji. Nalot ten spowodował śmierć 40 dzieci i 11 dorosłych. 1 września koalicja pod dowództwem Rijadu, prowadząca w Jemenie działania zbrojne przeciwko rebeliantom Huti, przyznała, że popełniła błąd podczas ataku na autobus, i zapowiedziała ukaranie winnych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych