• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Grecja podwyższy podatki dla armatorów

10.07.2015 11:00 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Grecja podwyższy podatki dla armatorów - GospodarkaMorska.pl

W czwartek grecki rząd przedstawił nowy plan reform, który miałby zostać wprowadzony, jeżeli Unia Europejska przekaże 53,5 miliardów euro na spłatę długów Grecji. Wśród proponowanych ustaw znalazła się podwyżka podatków dla armatorów.

Greccy przewoźnicy mogli dotąd liczyć na specjalne traktowanie ze strony rządu. Teraz ma to się zmienić, choć brak jeszcze konkretnych danych o podwyżce podatków. To ryzykowne posunięcie premiera Aleksisa Tsiprasa, bo branża morska to, obok turystyki, najważniejsza gałąź gospodarki w Grecji.
 
- Grecja nie powinna iść w tę stronę. Cięższe opodatkowanie branży morskiej nie jest rozwiązaniem ich problemów – przekonuje Tony Forster, szef Marine Capital, firmy zarządzającej funduszami, m.in. w gospodarce morskiej. - Szanse, że grecki rząd uzyska dzięki takiemu posunięciu więcej przychodów z podatków są w praktyce zerowe – dodaje.
 
Wprowadzenie wysokich podatków po dekadach wolności fiskalnej, może doprowadzić do masowego exodusu przedsiębiorców z branży morskiej, co jeszcze mocnej uderzy w zrujnowaną grecką gospodarkę. Greccy armatorzy już teraz myślą nad przeniesieniem swoich biur na Cypr – donosi Thomas Kazakos, dyrektor Cyprus Shipping Chamber.

- Greccy armatorzy coraz częściej przesyłają na Cypr zapytania o prawa podatkowe oraz inne kwestie administracyjne. – powiedział Kazakos. -  To naturalna konsekwencja kryzysu w obliczu kryzysu w Grecji. Nie dość, że kryzys nie odbija się na naszym państwie, to jesteśmy jedynym krajem w Unii Europejskiej, która ma otwarty rejestr statków. Armatorzy z każdego kraju mogą przybyć do nas i zarejestrować swoje jednostki.

- Wprowadzenie wysokiego podatku tonażowego będzie miało poważne reperkusje dla greckich spedytorów, którzy przestaną być konkurencyjni na światowym rynku – powiedział agencji Reuters jeden z przedstawicieli sektora morskiego w Grecji. - Ten podatek i tak jest już dosyć wysoki, patrząc na inne europejskie kraje. Dodatkowo u nas on dotyczy nie tylko jednostek pływających pod grecką flagą, ale wszystkich statków zarządzanych przez greckie firmy.

Greckie tradycje w transporcie morskim sięgają tysięcy lat wstecz. Od zawsze był to jedna z sił napędowych helleńskiej gospodarki. I tak jest do dziś – obecnie grecka flota jest jedną z największych na świecie.

- Jednak armatorzy i spedytorzy nie będą mieli problemów z przeniesieniem się w inne miejsce, głównie na Cypr. Nie stracą na tym tak dużo, jak greckie społeczeństwo. Wprowadzenie nowych przepisów to bardzo zły krok – powiedział John Faraclas, londyński shipbroker..

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.