ew
Rolą naszego rządu jest walka o interesy polskich konsumentów i przedsiębiorców - powiedział w sobotę w TVP Info wicepremier Jarosław Gowin, który wziął udział w spotkaniu z przedstawicielami krajów Europy Środkowo-Wschodniej w formacie "16+1" w Sofii.
"Na tym polega rola naszego rządu, żeby walczyć o interesy polskich konsumentów i polskich przedsiębiorców, dlatego tutaj w Sofii podpisaliśmy m.in. porozumienie dotyczące hodowli koni, podpisaliśmy porozumienie o współpracy między Polską Agencja Inwestycji Zagranicznych a jej chińskim odpowiednikiem. To są kroki idące w dobrą stronę" - ocenił w sobotę wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
Gowin odniósł się w ten sposób do pytania dziennikarki TVP Info, o to jak polscy przedsiębiorcy mogą korzystać ze współpracy z Chinami oraz czy w tej relacji nie występujemy w roli "mniejszego gracza".
"Na razie jeden wygrywa dużo bardziej niż drugi. Ten deficyt budżetowy między Polską a Chinami wzrasta, oczywiście wzrasta też współpraca gospodarcza i to jest zjawisko pozytywne" - mówił wicepremier. Dodał, że współpraca z Chinami "musi być oparta o obopólne korzyści".
"Mamy świadomość, że niestety narasta deficyt w relacjach nie tylko między Polska a Chinami, ale między całą szesnastką a Chinami. Po pierwsze trzeba wypracować rozwiązania, które rozpoczną redukowanie tego deficytu, po drugie dla Polski równie ważne jak ten format +16+1+ są stosunki bilateralne polsko-chińskie i na pewno na te bilateralne stosunki będziemy kładli nacisk" - zapewnił Jarosław Gowin.
Wcześniej Gowin zaznaczył, że inicjatywa +16+1+ "może stanowić jeden z instrumentów budowy większej spójności regionu, obok Grupy Wyszehradzkiej czy inicjatywy Trójmorza" oraz odegrać "konstruktywną rolę w kontekście rozwijania zrównoważonych geograficznie szlaków transportowych i połączeń logistycznych między UE a Chinami". "Ważne jest, by współpraca odbywała się w sposób transparentny i pozostawała spójna z wartościami i zasadami UE” - dodał wicepremier.
Tematem przewodnim tegorocznego szczytu 16+1 w Sofii jest „Głęboka, otwarta współpraca na rzecz inkluzyjnego dobrobytu”. Jest to siódme z kolei spotkanie w tym formacie. Oprócz Chin zrzesza on: Bułgarię, Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Chorwację, Czarnogórę, Czechy, Estonię, Litwę, Łotwę, Polskę, Macedonię, Rumunię, Serbię, Słowenię, Słowację i Węgry. Lipcowy szczyt odbył się na tle obaw wyrażanych przez niektórych polityków Europy Zachodniej, że Pekin próbuje podzielić UE, inwestując w niektórych krajach regionu pozostających poza UE z pominięciem restrykcyjnych reguł unijnych.
Format "16+1+ wpisuje się w chińską inicjatywę Pasa i Szlaku, nazywaną również Nowym Jedwabnym Szlakiem. Ma ona na celu budowę lądowych i morskich korytarzy transportowych pomiędzy krajami Azji, Europy i Afryki a Chinami, pobudzanie światowego handlu i rozszerzenie wpływów gospodarczych Państwa Środka. Dotychczas w ramach tego projektu Chiny zainwestowały 34 mld dolarów, głównie w projekty infrastrukturalne takie jak trasy kolejowe, porty i autostrady.
Pierwsze spotkanie premierów EŚW-ChRL odbyło się w Warszawie w 2012 r. przy okazji wizyty ówczesnego premiera Chin Wen Jiabao w Polsce. Strona chińska ogłosiła wówczas plan „12 kroków na rzecz przyjaznej współpracy z Europą Środkową i Wschodnią”, który stał się podstawą dla rozwoju formatu 16+1. Kolejne szczyty premierów odbyły się w Bukareszcie (2013), Belgradzie (2014), Suzhou (2015), Rydze (2016) oraz Budapeszcie (2017) - przypomina resort nauki. Następny szczyt 16+1 odbędzie się w 2019 roku w Chorwacji.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law