ew
Politycy PiS zwrócili się do prezydenta Gdyni oraz do włodarzy gmin w rejonie Zatoki Gdańskiej, aby rozpoczęli proces szacowania szkód w związku z awarią przepompowni na Ołowiance. To co wydarzyło się w Gdańsku nie powinno mieć miejsca w nowoczesnym mieście Europy – ocenił poseł Marcin Horała.
Marcin Horała oraz Radny Miasta Gdynia Michał Bełbot na piątkowym briefingu zwrócili uwagę na problemy branży turystycznej w Gdyni w związku z awarią przepompowni ścieków na Ołowiance w Gdańsku. We wtorek 15 maja uległy zalaniu i przestały działać silniki w Przepompowni Ścieków Ołowianka odprowadzającej nieczystości z dużej części Gdańska. Ścieki skierowano do Motławy i Zatoki Gdańskiej. Za gdańską sieć wodociągowo-kanalizacyjną odpowiada spółka Saur Neptun Gdańsk (SNG).
Bebłot złożył interpelację do prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka ws. podjęcia działań dla pozyskania odszkodowań od władz Gdańska w związku z awarią przepompowni na Ołowiance. „Spodziewamy się, że może to oznaczać dla Gdyni jak i całej Zatoki Gdańskiej prawdziwą katastrofę turystyczną” – ocenił radny.
Według Horały, to co wydarzyło się w Gdańsku jest zdarzeniem, które nie powinno mieć miejsca w nowoczesnym mieście Europy. Poseł skrytykował władze miasta za błędy operacyjne związane z zarządzaniem infrastrukturą wodno-kanalizacyjną oraz za błędy w zarządzaniu kryzysowym. W ocenie Horały władze Gdańska zrobiły też poważny błąd sprzedając większość udziałów spółki zagranicznemu przedsiębiorstwu, przez co większość dochodów pozyskiwanych od mieszkańców miasta wyprowadzana jest za granicę.
Poseł zwrócił się także do Polaków nie mieszkających w Trójmieście, by nie rezygnowali z planów odwiedzenia miast Zatoki Gdańskiej. Jednak zdaniem posła, szkody wizerunkowe dla regionu są nieodwracalne. „Samorządy Trójmiasta co roku znaczącą część budżetu – nawet uważamy, że za dużą - przeznaczają na promocję miasta, na budowanie pozytywnego wizerunku i oto na tym wizerunku pojawiła się znacząca rysa. Pojawił się przekaz idący w Polskę, że Zatoka Gdańska to jest właściwie szambo” – powiedział Horała.
Poseł zaznaczył, że części skutków wizerunkowych tej katastrofy nie da się już odwrócić. Jak podkreślił „powstaną konkretne, wymierne straty". "I za te straty są osoby odpowiedzialnie i te osoby powinny ponieść odpowiedzialność. To zarówno zarząd firmy zarządzającej czyli Saur Neptun Gdańsk, ale również aktualne władze Gdańska" - podkreślił.
Według posła, konieczne jest też podliczenie „strat w opłacie miejscowej, strat w rezerwacjach, ale również tych mniej wymiernych, ale też policzalnych i przeliczalnych na pieniądze". Zaznaczył, że na koniec sezonu turystycznego trzeba wystawić rachunek władzom SNG oraz Władzom Miasta Gdańska, by „mieszkańcy Gdyni, którzy będą poszkodowani mieli jakieś zadośćuczynienie”.
Bebłot zwrócił się także z prośbą o to by przedsiębiorcy, właściciele hoteli, pensjonatów i apartamentowców sygnalizowali w Urzędzie Miasta, co się dzieję z rezerwacjami w ich hotelach. Podkreślił, że musi zostać sprawdzone, czy sytuacja związana z zrzutem ścieków do Motławy wpłynie na redukcję liczby rezerwacji w Gdyńskich hotelach.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych