ew
Zgodnie z zapowiedziami USA w czwartek wprowadziły w życie drugą partię karnych 25-procentowych ceł na chińskie towary warte 16 mld dolarów rocznie, w tym na niektóre maszyny i pojazdy. ChRL nałożyła taryfy odwetowe na amerykański eksport o podobnej wartości.
O nałożeniu ceł poinformowało chińskie ministerstwo handlu. W komunikacie resortu określono amerykańskie cła jako sprzeczne z regułami Światowej Organizacji Handlu. "Chiny stanowczo się temu sprzeciwiają i nie mają innego wyjścia niż zastosować środki odwetowe" - napisano.
Amerykańskie cła mają być dla Pekinu karą za nielegalne - zdaniem Waszyngtonu - praktyki handlowe, w tym kradzież amerykańskich technologii. Chińskie władze odrzucają te oskarżenia i odpowiadają jak dotąd wet za wet na wszystkie wprowadzane przez USA taryfy.
Na amerykańskiej liście oclonych chińskich towarów znajdują się m.in. niektóre maszyny, pojazdy, półprzewodniki, tworzywa sztuczne, chemikalia i sprzęt kolejowy. W odwecie Chiny nałożyły taryfy m.in. na amerykański węgiel, złom miedziany, niektóre paliwa, produkty stalowe, autobusy i sprzęt medyczny.
Według zapowiedzi Białego Domu karne cła obejmują chińskie produkty związane z prowadzoną przez Pekin strategią gospodarczą "Made in China 2025", która ma uczynić z ChRL światowego potentata w takich dziedzinach jak biotechnologia, oprogramowanie czy pojazdy elektryczne.
Cła wprowadzono mimo trwającej wizyty chińskiego wiceministra handlu Wang Shouwena w Waszyngtonie, gdzie miał on negocjować z amerykańskim wiceministrem finansów odpowiedzialnym za sprawy międzynarodowe Davidem Malpassem. Większość ekspertów sceptycznie ocenia szanse na jakikolwiek przełom, a prezydent USA Donald Trump przyznał, że "nie spodziewa się wiele" po tych rozmowach.
Trump grozi ocleniem nawet całego chińskiego eksportu do USA, jeśli Pekin nie zmieni swojej polityki handlowej. Amerykański przywódca wini ją za olbrzymi deficyt swojego kraju w dwustronnej wymianie, który w ubiegłym roku wyniósł - według danych amerykańskich - 375 mld dolarów.
Łącznie cła obejmują już chiński i amerykański eksport wart rocznie po 50 mld dolarów z każdej strony. Chińskie ministerstwo handlu określało trwający konflikt celny jako największą wojnę handlową w historii gospodarki.
Od 6 lipca obowiązuje pierwsza partia karnych 25-procentowych ceł na chiński eksport wart 34 mld dolarów rocznie. Tego samego dnia Chińczycy wprowadzili cła odwetowe na amerykańskie towary, których eksport również wart jest 34 mld dolarów rocznie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych