Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spotkał się z Jakubem Karfikiem, Ambasadorem Republiki Czeskiej w Polsce. Rozmówcy podkreślili konieczność polepszenia dostępności do polskich portów dla partnerów z Czech. Akcentowali chęć wsparcia transportu ekologicznego, w który doskonale wpisuje się żegluga śródlądowa.
W tym kontekście kluczowe znaczenie dla rozwoju polsko-czeskiej współpracy ma przywrócenie żeglowności na Odrze.
– Polski rząd przykłada do tego dużą wagę. Kwestia odbudowy polskiej żeglugi śródlądowej została poruszona w expose Pani Premier Beaty Szydło i jest to jeden z priorytetów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – zaznaczył Marek Gróbarczyk.
Szef resortu poinformował także, że Polska podjęła już działania w celu przystąpienia do Konwencji AGN oraz podtrzymuje swoje zainteresowanie realizacją projektu Dunaj-Odra-Łaba. Rozmówcy wyrazili przekonanie, że Polska i Czechy w celu realizacji tego przedsięwzięcia będą ze sobą prowadziły intensywną i korzystną dla obu stron współpracę. Minister Gróbarczyk wyraził gotowość do dialogu ze swoim czeskim odpowiednikiem.
Obecny na spotkaniu Paweł Brzezicki, Podsekretarz Stanu w MGMiŻŚ, zwrócił uwagę na możliwość zaangażowania się czeskich przedsiębiorców w polskich portach morskich, w szczególności w Szczecinie. Jedną z możliwości jest udział czeskich podmiotów w przetargach na dzierżawę na terenie portu.
Omawiane podczas dyskusji tematy będą rozwijane podczas kolejnych spotkań bilateralnych na poziomie międzyrządowym. Z pewnością sprzyjać temu będą silne relacje polityczne i gospodarcze łączące Polskę i Czechy, bliskie sąsiedztwo czy też obecność w organizmach międzynarodowych, jak chociażby UE czy Grupa Wyszehradzka.
Podatki marynarskie: rozliczenie ulgi abolicyjnej a przedawnienie zobowiązań podatkowych
Hapag-Lloyd przejmuje udziały w indyjskim operatorze terminali
Kobieta na statku. Szokujące wyniki. Dyskryminacja to powszechne zjawisko?
Baltic Dry Index utrzymuje spadek czwarty tydzień z rzędu
Panie z WISTA Poland podsumowały 2022 rok. „Wiścianki” zawsze aktywne w biznesie morskim i coraz bardziej widoczne
Porty: niekonstytucyjny pierwokup nieruchomości lub spółek dla Skarbu Państwa