PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozstrzygnęły przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork, wybierając firmę Torpol S.A. z Poznania jako wykonawcę prac. Ich wartość oszacowano na 625 milionów złotych. Inwestycja nie tylko przywróci ruch pasażerski na Kaszubach po 25 latach, ale także odegra strategiczną rolę w realizacji projektu pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie.
Modernizacja obejmuje około 60 km torów na trasie nieczynnej od 2000 roku, przebudowę istniejących stacji i przystanków, dostosowanie ich do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz budowę nowych przystanków. Pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 120 km/h przy nacisku osi 22,5 tony i długości składów do 750 metrów. W ramach zlecenia powstanie także dokumentacja projektowa, która ma być gotowa w 2026 roku. Finał prac budowlanych zaplanowano na grudzień 2027 roku, kiedy to ruszą pierwsze połączenia pasażerskie.
Rewitalizacja linii nr 229 to kluczowy element Pomorskiego Paktu Kolejowego, podpisanego w październiku 2024 roku, który ma na celu rozwój infrastruktury kolejowej w województwie pomorskim. Po zakończeniu prac mieszkańcy powiatów kartuskiego i lęborskiego zyskają szybkie połączenie z Trójmiastem – np. podróż z Sierakowic do Gdańska zajmie około 75 minut. Linia zapewni także alternatywne połączenie w czasie modernizacji linii nr 202 (Gdynia Chylonia – Lębork), poprawiając dostępność komunikacyjną miejscowości takich jak Miechucino, Kamienica Królewska czy Linia. Nowoczesna kolej zwiększy atrakcyjność regionu, ułatwiając dostęp do miejsc pracy, edukacji i usług w Trójmieście. Dodatkowo, projekt wpisuje się w strategię zrównoważonego transportu, redukując obciążenie dróg i emisję CO₂.
Linia Kartuzy – Lębork została uznana przez Ministerstwo Przemysłu za inwestycję towarzyszącą budowie elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie, realizowanej przez Polskie Elektrownie Jądrowe. Modernizacja umożliwi sprawny transport materiałów budowlanych, sprzętu i personelu na plac budowy, a po uruchomieniu elektrowni – transport pracowników i komponentów. Projekt jest zintegrowany z innymi inwestycjami kolejowymi, takimi jak przebudowa linii nr 230 (Wejherowo – Choczewo) oraz budowa nowych odcinków do stacji Steknica, w pobliżu elektrowni. Rewitalizacja linii nr 229 przyczyni się do minimalizacji wpływu transportu na lokalne drogi, wspierając zrównoważony rozwój regionu.
Inwestycja jest finansowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego, z możliwością wykorzystania środków z programu „Fundusze Europejskie dla Pomorskiego” na lata 2021–2027. Budżet projektu, pierwotnie szacowany na 1,1 miliarda złotych, został zoptymalizowany dzięki ofercie Torpolu.
Fot: Depositphotos
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej