• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Nietypowa uroczystość w Muzeum Marynarki Wojennej. Samarytanka znów z podniesioną banderą

17.08.2023 13:37 Źródło: Muzeum Marynarki Wojennej
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Nietypowa uroczystość w Muzeum Marynarki Wojennej. Samarytanka znów z podniesioną banderą

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Na terenie gdyńskiej placówki muzealnej odbyło się podniesienie podniesienie muzealnej bandery i flagi Urzędu Morskiego na przedwojennej motorówce sanitarnej Samarytanka. Była to pierwsza jednostka morska zbudowana w Gdyni.

W wydarzeniu wzięła udział kadra muzeum wraz z dyrektorem Tomaszem Miegoniem na czele. Oprócz tego pojawili się przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Complex Jacht i Pronet Color.

Historia Samarytanki rozpoczęła się w 1929 roku, kiedy to Stocznia Gdyńska otrzymała od Urzędu Morskiego w Gdyni zlecenie na budowę motorówki sanitarnej, z której korzystać miał portowy lekarz. Zlecenie opiewało na ogromną wtedy sumę 90 tys. złotych. Zadaniem jednostki miał być głównie transport chorych ze statków do szpitala kwarantannowego na Babich Dołach. Miała to być pierwsza konstrukcja od początku zaprojektowana i zbudowana w Gdyni. Budowie nadano numer B-01. Uroczyste wodowanie przy użyciu dźwigu pływającego odbyło się 17 września 1931 r. Problemy techniczne, głównie związane z prototypowym polskim silnikiem sprawiły, że „Samarytanka” została przekazana Urzędowi Morskiemu w 1933 roku. Była to motorówka stalowa z drewnianym pokładem, mająca 15 metrów długości, 3,76 metra szerokości i 1,5 metra w zanurzeniu. Jej napęd stanowił dwucylindrowy silnik polskiej firmy „Perkun” o mocy ok. 47,07 kW.  Jej pojemność wynosiła 28 jednostek pojemności rejestrowej brutto (BRT).

Z powodu niedoskonałości konstrukcji stosunkowo szybko lekarz portowy zrezygnował z jej użytkowania, w związku z czym motorówka została przekazania do Kapitanatu Portu, gdzie była wykorzystywana jako jednostka służby pilotowej. W obliczu zagrożenia wojennego została zmobilizowana do celów wojskowych wraz z większością portowego taboru pływającego.

Wraz z zajęciem Gdyni przez Niemców podczas kampanii wrześniowej Samarytanka znalazła się wśród zdobytego wyposażenia Portu Gdynia. Do 1945 roku jako Stegen była wykorzystywana podczas prac portowych, po czym została porzucona z racji na wyeksploatowanie. Po wyzwoleniu Gdyni zastanawiano się nad jej losem i groziło jej nawet złomowanie. Ostatecznie, po remoncie trafiła w 1971 roku do ówczesnej Stoczni Gdyńskiej w roli pomnika historii. Z racji na to że przez cały ten czas była wystawiona na wszelkie zjawiska atmosferyczne, systematycznie niszczała. W 2005 roku przeszła gruntowe prace renowacyjne kadłuba, nadbudówek, pokładu. Uzupełniono również osprzęt. Po likwidacji Stoczni Gdynia i sprzedaży jej infrastruktury, biurowiec wraz z otoczeniem przejęła Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Aby ratować Samarytankę podjęto decyzję o przekazaniu jej Muzeum Marynarki Wojennej Gdyni, celem zachowania motorówki, opieki i jej godnego wyeksponowania. Kadra muzeum miała już doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach, gdyż była zaangażowana w uratowanie od zezłomowania, remont i wyeksponowanie przedwojennego kutra pościgowego Straży Granicznej, Batory. To obok niego stanęła również Samarytanka.

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna zorganizowała i sfinansowała 26 października 2021 roku operację transportu Samarytanki do muzeum. Placówka z kolei zleciła firmie Complex Jacht wykonanie kompletnej odbudowy drewnianych elementów. W ramach prac wymieniono pokład, nadbudówkę, odbojnice. Pozostałe prace wykonał zespół konserwatorów MMW, a należało do nich czyszczenie, malowanie, renowację i uzupełnienie osprzętu. Wsparcia w pozyskaniu wysokiej jakości farb i technologii, które pozwolą na eksponowanie motorówki na świeżym powietrzu i zapewnią odporność na warunki atmosferyczna udzieliła gdyńska firma Pronet Color.

Fot. GospodarkaMorska.pl

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.