W gdyńskiej placówce muzealnej odbędzie się wyjątkowa konferencja pt. "Błotniak, bojowy pojazd podwodny Marynarki Wojennej RP". Na wydarzenie zapraszają Mariusz Szymański EXOTECH i Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Organizatorzy zaplanowani kilka wystąpień naukowych dt. historycznego pojazdu, a także prezentację zmodyfikowanego pojazdu Błotniak II. Konferencja odbędzie się 3 października o godz. 16.00.
Błotniak to jednoosobowy pojazd podwodny, przeznaczony do zadań dywersyjnych. Jego nazwa pochodzi od kryptonimu projektu, odnoszącej się do ptaka drapieżnego z rodzaju Circus z rodziny jastrzębiowatych, żyjącego na terenach podmokłych. Pojazd miał być wykorzystywany przez Wydział Płetwonurków, wchodzący w skład 3. Flotylli Okrętów. Zakładano, że mógł służyć o holowania ładunku wybuchowego, płetwonurków bądź bliźniaczej jednostki. W ramach akcji bojowych planowano m.in. spuszczanie go do wody po rampach, bądź zrzucanie z śmigłowca.
Pierwsze prototypy powstały w latach 70-tych XX wieku, na ówczesnej Wyższej Szkole Marynarki Wojennej w Gdyni. Do lata 1978 roku powstało kilka egzemplarzy, testowych, które nie spełniały oczekiwań (zbyt wolne, mające kłopoty ze zwrotnością i trudne w sterowaniu), dlatego jesienią tego roku podjęto decyzję o sformowaniu nowego zespołu do prac nad pojazdem. Zachowano jego ogólną koncepcję, jednakże cały zbudowano od podstaw, zmieniając jego konstrukcję. Nadano mu bardziej opływowy kształt oraz zmieniono jego konstrukcję, dzięki czemu osiągnięto większą prędkość. Posiadał tzw. morką kabinę, napełniającą się wodą, gdyż stworzenie hermetycznej wiązało się z większymi kosztami. Projekt zakończono w 1983 roku, jednakże, mimo akceptacji władz, nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. Prototypy Błotniaka i eksploatowane egzemplarze stacjonowały w torpedowni na Oksywiu, tzw. Formozie.
Z pięciu pojazdów, jakie powstały, do czasów współczesnych zachowały się cztery, prototypowe egzemplarze, znajdujące się obecnie w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Jeden z nich jest w stanie poruszać się w wodzie oraz zanurzać.

Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym