• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Morskie skrzydła Marynarki Wojennej wzmacniają swój potencjał

rk

15.05.2023 15:43 Źródło: DGRSZ
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Morskie skrzydła Marynarki Wojennej wzmacniają swój potencjał

Partnerzy portalu

DGRSZ

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej przygotowuje się do przejęcia nowych śmigłowców wielozadaniowych AW 101. Siły powietrzne morskiego rodzaju sił zbrojnych znacząco zwiększą swój potencjał w ramach prowadzonych działań. Aktualnie trwa cykl szkoleń, który zakończy się w trzecim kwartale tego roku i jego efektem będzie wyszkolenie czterech pełnych załóg, które z uprawnieniami instruktorskimi będą mogły podjąć szkolenie kolejnych załóg w kraju.

To ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji nowego rodzaju śmigłowca, o niejako wprowadzi siły powietrzne polskiej Marynarki Wojennej w nową epokę technologiczną. Pierwszym etapem w sferze szkoleniowej były intensywne kursy językowe dla przyszłych załóg, które rozpoczęły się jeszcze w 2021 roku i zakończyły w połowie ubr. Później nadszedł czas na szkolenie specjalistyczne, przeznaczone dla nawigatorów. Obecnie ci, a także przyszli piloci, przebywają w Yeovil w Wielkiej Brytanii, gdzie odbywają praktyczne szkolenie w powietrzu. Obejmuje ono szkolenie pilotażowe na typ śmigłowca oraz elementy zastosowania bojowego. Część szkolenia przeprowadzana jest z wykorzystaniem ośrodka symulatorowego (full flight simulator) w Norwegii.

Zgodnie z harmonogramem, z początkiem II połowy roku pierwszy z polskich AW101 przyleci do PZL Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów, które sprzęt musi spełnić przed przyjęciem do eksploatacji. Program obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia. Na jesień tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przygotowano tam sześć hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.

Umowę z firmą WSK „PZL-Świdnik” S.A. na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano w kwietniu 2019 roku. Jeszcze 12 lutego 2019 roku w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach wylądował śmigłowiec AW101, przeznaczony dla norweskich sił powietrznych, wykonując w ciągu kilku dni loty związane z weryfikacją oferty złożonej w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Z kolei 6 grudnia 2019 roku firma Leonardo Helicopters poinformowała o produkcji i montażu w PZL Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101, przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo w lipcu ubr, gdzie jest realizowany montaż końcowy tych śmigłowców.

Rozpoczęcie ich eksploatacji w lotnictwie marynarki wojennej będzie momentem, w którym Polska znajdzie się w elitarnym gronie państw dysponujących bardzo nowoczesnymi, wielozadaniowymi śmigłowcami morskimi, zdolnymi wykonywać możliwie najszersze spektrum zadań w obszarze Morza Bałtyckiego, w każdych warunkach meteorologicznych i złożonej sytuacji operacyjno-taktycznej. Nowa platforma, jej sensory i efektory to rewolucyjny system uzbrojenia w każdym aspekcie, m.in. technologicznym, taktyki walki, operacji ratowniczych oraz logistycznego zabezpieczenia działań. Będzie to skok generacyjny w lotnictwie śmigłowcowym z wszelkimi tego konsekwencjami. Na zupełnie nowej płaszczyźnie, innej niż do tej pory, przebiega szkolenie, wymagania do infrastruktury, obsługi ale także analizy i obróbki danych po wykonaniu misji. W nowej maszynie skokowo wzrasta nie tylko poziom technologiczny płatowca, zespołu napędowego czy awioniki, ale również liczba podsystemów awionicznych, uzbrojenia i walki elektronicznej, dzięki którym śmigłowiec jest w istocie maszyną w pełni wielozadaniową. Wiąże się to ze zmianą struktur etatowych i specjalności; większy akcent niż dotychczas kładziony jest na odpowiednie wykorzystanie olbrzymiej ilości danych, którą sensory AW101 są w stanie pozyskać.

Ogromny potencjał modernizacyjny śmigłowca każe przyjmować, że ta praca analityczna nie zakończy się wraz z przyjęciem AW 101 do uzbrojenia. Stanowi on w tym przypadku zupełnie nową jakość w aspekcie sieciocentrycznego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany informacji, a także zdolność do współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych wprowadzają w lotnictwie morskim, zapewnia nowy wymiar rozpoznania i walki elektronicznej. Tym sam samym przenoszą je w nowy wymiar działań, w dynamicznym, skomplikowanym środowisku walki na morzu.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.