Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej przygotowuje się do przejęcia nowych śmigłowców wielozadaniowych AW 101. Siły powietrzne morskiego rodzaju sił zbrojnych znacząco zwiększą swój potencjał w ramach prowadzonych działań. Aktualnie trwa cykl szkoleń, który zakończy się w trzecim kwartale tego roku i jego efektem będzie wyszkolenie czterech pełnych załóg, które z uprawnieniami instruktorskimi będą mogły podjąć szkolenie kolejnych załóg w kraju.
To ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji nowego rodzaju śmigłowca, o niejako wprowadzi siły powietrzne polskiej Marynarki Wojennej w nową epokę technologiczną. Pierwszym etapem w sferze szkoleniowej były intensywne kursy językowe dla przyszłych załóg, które rozpoczęły się jeszcze w 2021 roku i zakończyły w połowie ubr. Później nadszedł czas na szkolenie specjalistyczne, przeznaczone dla nawigatorów. Obecnie ci, a także przyszli piloci, przebywają w Yeovil w Wielkiej Brytanii, gdzie odbywają praktyczne szkolenie w powietrzu. Obejmuje ono szkolenie pilotażowe na typ śmigłowca oraz elementy zastosowania bojowego. Część szkolenia przeprowadzana jest z wykorzystaniem ośrodka symulatorowego (full flight simulator) w Norwegii.
Zgodnie z harmonogramem, z początkiem II połowy roku pierwszy z polskich AW101 przyleci do PZL Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów, które sprzęt musi spełnić przed przyjęciem do eksploatacji. Program obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia. Na jesień tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przygotowano tam sześć hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.
Niebawem w szyku - AW 101 🚁
— Dowództwo Generalne (@DGeneralneRSZ) May 12, 2023
Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej rozpoczęła ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji nowego śmigłowca. Pod koniec 2023 roku śmigłowce trafią "do szyku". #AW101 stanowi zupełnie nową jakość. pic.twitter.com/SX25pmxvbB
Umowę z firmą WSK „PZL-Świdnik” S.A. na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano w kwietniu 2019 roku. Jeszcze 12 lutego 2019 roku w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach wylądował śmigłowiec AW101, przeznaczony dla norweskich sił powietrznych, wykonując w ciągu kilku dni loty związane z weryfikacją oferty złożonej w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Z kolei 6 grudnia 2019 roku firma Leonardo Helicopters poinformowała o produkcji i montażu w PZL Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101, przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo w lipcu ubr, gdzie jest realizowany montaż końcowy tych śmigłowców.
Rozpoczęcie ich eksploatacji w lotnictwie marynarki wojennej będzie momentem, w którym Polska znajdzie się w elitarnym gronie państw dysponujących bardzo nowoczesnymi, wielozadaniowymi śmigłowcami morskimi, zdolnymi wykonywać możliwie najszersze spektrum zadań w obszarze Morza Bałtyckiego, w każdych warunkach meteorologicznych i złożonej sytuacji operacyjno-taktycznej. Nowa platforma, jej sensory i efektory to rewolucyjny system uzbrojenia w każdym aspekcie, m.in. technologicznym, taktyki walki, operacji ratowniczych oraz logistycznego zabezpieczenia działań. Będzie to skok generacyjny w lotnictwie śmigłowcowym z wszelkimi tego konsekwencjami. Na zupełnie nowej płaszczyźnie, innej niż do tej pory, przebiega szkolenie, wymagania do infrastruktury, obsługi ale także analizy i obróbki danych po wykonaniu misji. W nowej maszynie skokowo wzrasta nie tylko poziom technologiczny płatowca, zespołu napędowego czy awioniki, ale również liczba podsystemów awionicznych, uzbrojenia i walki elektronicznej, dzięki którym śmigłowiec jest w istocie maszyną w pełni wielozadaniową. Wiąże się to ze zmianą struktur etatowych i specjalności; większy akcent niż dotychczas kładziony jest na odpowiednie wykorzystanie olbrzymiej ilości danych, którą sensory AW101 są w stanie pozyskać.
Ogromny
potencjał modernizacyjny śmigłowca każe przyjmować, że ta praca
analityczna nie zakończy się wraz z przyjęciem AW 101 do uzbrojenia. Stanowi on w tym przypadku zupełnie nową jakość w aspekcie sieciocentrycznego pola
walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany informacji, a także zdolność
do współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych
rozpoznawczych wprowadzają w lotnictwie morskim, zapewnia nowy wymiar rozpoznania i
walki elektronicznej. Tym sam samym przenoszą je w nowy wymiar
działań, w dynamicznym, skomplikowanym środowisku walki na morzu.
W Neapolu statek pasażerski uderzył o nabrzeże, około 30 rannych
Warsztaty nurkowe służb zorganizowane przez WZD MOSG
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"