Do Portu Wojennego Gdynia ponownie weszła fregata typu typu Carlo Bergamini. Od lipca realizuje zadanie wsparcia obrony przeciwlotniczej polskiego wybrzeża, wykonując też obowiązki w zakresie ochrony żeglugi i bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim.
Okręt przybył do portu około godz. 10.00. Wizyta ma charakter roboczy i służy odpoczynkowi załogi oraz uzupełnieniu zapasów. Obecność włoskiej fregaty jest efektem współpracy MON Polski i Włoch w zakresie budowania międzynarodowego bezpieczeństwa. Wcześniej od maja do lipca to zadanie wykonywał niszczyciel ITS Caio Duilio (D 554), a jego zastąpienie wiązało się z czekającą go modernizacją, tak jak pozostałe okręty francusko-włoskiej serii Horizont/Orrizonte.
Fregata wykonuje swoje obowiązki w ramach misji pk. "Brilliant Shield". W jej ramach współpracuje z siłami sojuszników w ramach NATO jak i UE na Morzu Bałtyckim. Po wizycie w Gdyni bardzo możliwe, że okręt odwiedzi też w najbliższym czasie Port Wojenny Świnoujście. Podczas czterech miesięcy służby na Bałtyku okręt odwiedził kilkukrotnie Porty Wojenne Gdynia i Świnoujście, a jego kadra dowódcza spotkała się z przedstawicielami polskiej Marynarki Wojennej. Oprócz Polski, jednostka weszła do portów w Malmö (Szwecja), Kopenhadze (Dania), Rostocku (Niemcy), Helsinkach (Finlandia) i Rygi (Łotwa).
Sojusznicza 🇮🇹 fregata #ITSMarceglia wzmacnia obronę polskiego wybrzeża i ochronę infrastruktury krytycznej RP 🇵🇱, monitorując żeglugę oraz prowadząc kontrolę sytuacji powietrznej i nawodnej.💪
— Marynarka Wojenna RP/ Polish Navy (@MarWojRP) December 6, 2023
📷3 FO@DGeneralneRSZ @DowOperSZ @SztabGenWP @MON_GOV_PL @BBN_PL @ItalianNavy pic.twitter.com/tI9x9RFr8F
ITS Antonio Marceglia (F 597) należy do serii najnowszych okrętów Marina Militare, mających wzmocnić morski potencjał sił zbrojnych Włoch, realizowanej w ramach projektu platformy europejskiej wielozadaniowej fregaty (FREMM multipurpose frigate), budowanych w ramach francusko-włoskiej współpracy (we Francji są określane jako typ Aquitaine). Do służby weszła w 2019 roku. Ma 144,6 metra długości i 6 700 ton wyporności. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a przy zachowaniu wynoszącej 15 osiąga zasięg działania wynoszący 6 800 mil morskich. Załoga liczy 199 oficerów i marynarzy. Kombinowany napęd dieslowo-gazowy stanowią turbina gazowa 32 MW General Electric/Avio LM2500+G4, dwa silniki elektryczne 2,5 MW Jeumont Electric, cztery generatory wysokoprężne, dwa wały napędzające śruby napędowe o regulowanym skoku oraz pędnik dziobowy o mocy 1 MW. W swoim wyposażeniu posiada aktywny układ skanowania elektronicznego Leonardo Kronos Grand Naval (MFRA), sonar holowany CAPTAS-4 i sonar kadłubowy UMS 4110 CL. Uzbrojenie okrętu stanowią system wyrzutni MBDA SYLVER A50 VLS dla 16 pocisków MBDA Aster 15 i 30, działo morskie Leonardo Otobreda 127/64 Vulcano, system artyleryjski obrony bezpośredniej Leonardo Oto Melara 76/62 mm Davide/Strales, dwa zdalne systemy uzbrojenia Leonardo Oto Melara/Oerlikon KBA 25/80 mm, osiem pocisków przeciwokrętowych MBDA Teseo\Otomat Mk-2/A, dwie potrójne wyrzutnie Leonardo (WASS) B-515/3 dla torped MU 90, a także dwa systemy broni sonicznej SITEP MASS CS-424. Okręt posiada też hangar na dwa śmigłowce np. SH90, a w skład załogi wchodzą piloci i obsługujący maszyny zespół naziemny.
Estonia i sojusznicy NATO przeciwko rosyjskiej blokadzie Bałtyku
Kapitan statku skazany na 4 lata więzienia za zaniedbania, które doprowadziły do śmierci 34 osób
Amerykański port dla pomocy humanitarnej w Gazie zacznie działać w ten weekend
Zakłócenia GPS na Bałtyku. Problemy dla statków i samolotów
Huti atakują z użyciem bezzałogowych pojazdów nawodnych
Rozpoczęły się próby morskie chińskiego lotniskowca Fujian