• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ITS Antonio Marceglia w Gdyni. Okręt kontynuuje misję na polskich wodach

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ITS Antonio Marceglia w Gdyni. Okręt kontynuuje misję na polskich wodach

Partnerzy portalu

Fot. MW Włoch

Do Portu Wojennego Gdynia ponownie weszła fregata typu typu Carlo Bergamini. Od lipca realizuje zadanie wsparcia obrony przeciwlotniczej polskiego wybrzeża, wykonując też obowiązki w zakresie ochrony żeglugi i bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim.

Okręt przybył do portu około godz. 10.00. Wizyta ma charakter roboczy i służy odpoczynkowi załogi oraz uzupełnieniu zapasów. Obecność włoskiej fregaty jest efektem współpracy MON Polski i Włoch w zakresie budowania międzynarodowego bezpieczeństwa. Wcześniej od maja do lipca to zadanie wykonywał niszczyciel ITS Caio Duilio  (D 554), a jego zastąpienie wiązało się z czekającą go modernizacją, tak jak pozostałe okręty francusko-włoskiej serii Horizont/Orrizonte. 

Fregata wykonuje swoje obowiązki w ramach misji pk. "Brilliant Shield". W jej ramach współpracuje z siłami sojuszników w ramach NATO jak i UE na Morzu Bałtyckim. Po wizycie w Gdyni bardzo możliwe, że okręt odwiedzi też w najbliższym czasie Port Wojenny Świnoujście. Podczas czterech miesięcy służby na Bałtyku okręt odwiedził kilkukrotnie Porty Wojenne Gdynia i Świnoujście, a jego kadra dowódcza spotkała się z przedstawicielami polskiej Marynarki Wojennej. Oprócz Polski, jednostka weszła do portów w Malmö (Szwecja), Kopenhadze (Dania), Rostocku (Niemcy), Helsinkach (Finlandia) i Rygi (Łotwa).

ITS Antonio Marceglia (F 597) należy do serii najnowszych okrętów Marina Militare, mających wzmocnić morski potencjał sił zbrojnych Włoch, realizowanej w ramach projektu platformy europejskiej wielozadaniowej fregaty (FREMM multipurpose frigate), budowanych w ramach francusko-włoskiej współpracy (we Francji są określane jako typ Aquitaine). Do służby weszła w 2019 roku. Ma 144,6 metra długości i 6 700 ton wyporności. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a przy zachowaniu wynoszącej 15 osiąga zasięg działania wynoszący 6 800 mil morskich. Załoga liczy 199 oficerów i marynarzy. Kombinowany napęd dieslowo-gazowy stanowią turbina gazowa 32 MW General Electric/Avio LM2500+G4, dwa silniki elektryczne 2,5 MW Jeumont Electric, cztery generatory wysokoprężne, dwa wały napędzające śruby napędowe o regulowanym skoku oraz pędnik dziobowy o mocy 1 MW. W swoim wyposażeniu posiada aktywny układ skanowania elektronicznego Leonardo Kronos Grand Naval (MFRA), sonar holowany CAPTAS-4 i sonar kadłubowy UMS 4110 CL. Uzbrojenie okrętu stanowią system wyrzutni MBDA SYLVER A50 VLS dla 16 pocisków MBDA Aster 15 i 30, działo morskie Leonardo Otobreda 127/64 Vulcano, system artyleryjski obrony bezpośredniej Leonardo Oto Melara 76/62 mm Davide/Strales, dwa zdalne systemy uzbrojenia Leonardo Oto Melara/Oerlikon KBA 25/80 mm, osiem pocisków przeciwokrętowych MBDA Teseo\Otomat Mk-2/A, dwie potrójne wyrzutnie Leonardo (WASS) B-515/3 dla torped MU 90, a także dwa systemy broni sonicznej SITEP MASS CS-424. Okręt posiada też hangar na dwa śmigłowce np. SH90, a w skład załogi wchodzą piloci i obsługujący maszyny zespół naziemny.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.