• <
mewo_2022

Green Fuels for Denmark otrzymuje status IPCEI

22.07.2022 18:22
Strona główna Energetyka Morska, Offshore Green Fuels for Denmark otrzymuje status IPCEI

Partnerzy portalu

Green Fuels for Denmark otrzymuje status IPCEI - GospodarkaMorska.pl
Fot. orsted.com

W czwartek (21 lipca) Komisja Europejska przyznała status IPCEI projektowi Green Fuels for Denmark, którego celem jest produkcja dużych ilości zrównoważonych paliw ekologicznych dla transportu drogowego, morskiego i lotniczego w rejonie Kopenhagi. W ubiegłym roku duński rząd umieścił Green Fuels for Denmark na krótkiej liście jako jeden z dwóch projektów Power-to-X kwalifikujących się do finansowania publicznego, pod warunkiem że Komisja Europejska uzna go za Ważny Projekt Wspólnego Europejskiego Interesu (IPCEI), przyczyniający się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i konkurencyjności gospodarki UE. 

Projekt Green Fuels for Denmark jest realizowany przez Ørsted we współpracy z wiodącymi dostawcami w ciężkim transporcie drogowym (DSV), żegludze (Maersk i DFDS) oraz lotnictwie (Copenhagen Airports, SAS). Rząd duński przeznaczył łącznie 850 mln DKK na finansowanie dwóch wybranych projektów.

Środki te umożliwią konsorcjum stojącemu za projektem Green Fuels for Denmark opracowanie pierwszych faz projektu w ramach uprzemysłowienia produkcji odnawialnego wodoru i ekologicznych paliw, które są niezbędne do odejścia od paliw kopalnych.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Green Fuels for Denmark zostało uznane za przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania. IPCEI jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym stworzenie zielonej i niezależnej energetycznie Europy, ponieważ odblokuje znaczne kwoty finansowania w celu dojrzewania branży Power-to-X, głównej alternatywy dla importowanych paliw kopalnych. Ten i inne projekty IPCEI w naszym portfelu stanowią drugi etap naszej podróży Power-to-X, w którym zaczynamy wprowadzać obiekty na dużą skalę w czterech ważnych sektorach: rafinacji, przemyśle ciężkim, produkcji chemicznej i transporcie ciężkim – mówiła Olivia Breese, starszy wiceprezes i szef P2X w Ørsted.

– Zwiększenie skali Power-to-X jest uzależnione od dostępności energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych na dużą skalę, dlatego wzywamy rządy w całej Europie do radykalnego przyspieszenia wdrażania morskiej i lądowej energii wiatrowej oraz fotowoltaiki, aby zrealizować ambicję Europy do przewodzenia w dziedzinie Power-to-X – dodała wiceprezes.

Power-to-X wyłania się jako kluczowa technologia w walce ze zmianami klimatu w sektorach trudnych do zahamowania oraz jako wyraźna, rodzima europejska siła przemysłowa. Ørsted wyznaczył sobie ambicję zostania globalnym liderem w dziedzinie odnawialnego wodoru i paliw ekologicznych, a firma buduje silny i zróżnicowany portfel projektów Power-to-X w różnych branżach i regionach geograficznych. Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu statusu IPCEI flagowemu projektowi Green Fuels for Denmark świadczy o sile i dojrzałości linii Power-to-X firmy Ørsted, która opiera się na konkretnych, wykonalnych i skalowalnych projektach realizowanych we współpracy z kluczowymi dostawcami.

Obiekt Green Fuels for Denmark znajduje się w Kopenhadze, w Danii. Po pełnym rozwinięciu ma osiągnąć łączną moc elektrolizy na poziomie 1300 MW. Projekt będzie budowany w fazach.

Faza 1 (10 MW) będzie dostarczać rocznie 1 000 ton odnawialnego wodoru dla ciężkiego transportu drogowego.

Faza 2a (łącznie 100 MW) będzie produkować rocznie ponad 50 000 ton głównie e-metanolu dla transportu morskiego i wystarczająco dużo e-kerozyny, aby potencjalnie zasilić pierwsze ekologiczne krajowe połączenie lotnicze w Danii.

Faza 2b planuje osiągnąć 300-350 MW skumulowanej mocy. Po pełnym uruchomieniu faza 2b wyprodukuje łącznie ponad 100 000 ton e-metanolu i e-kerozyny, co odpowiada większej ilości niż całkowite zużycie paliw dla krajowego lotnictwa w Danii.

Faza 3 - pełna moc 1 300 MW - będzie w stanie wyprodukować 275 000 ton paliw odnawialnych rocznie.

W zależności od ostatecznych decyzji inwestycyjnych faza 1 mogłaby rozpocząć działalność komercyjną w 2023 roku, faza 2a w 2025 roku, a faza 2b w 2027 roku.

Oprócz Green Fuels for Denmark, trzy inne projekty Ørsted znalazły się na krótkiej liście w procesie IPCEI: Haddock (Holandia, we współpracy z Yara), HySCALE100 (Niemcy, z kilkoma partnerami) oraz Lingen Green Hydrogen (Niemcy, we współpracy z bp). Oczekuje się, że Komisja UE zakończy proces notyfikacji IPCEI do końca 2022 roku.

Partnerzy portalu

seaway7
ASTE_390X100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.