Ørsted, wiodąca na świecie duńska firma energetyczna, oraz DSV, globalna duńska firma transportowo-logistyczna, przetestują długodystansowy transport części zamiennych i narzędzi za pomocą dronów w cieśninie Kattegat.
Ørsted ma ambitny cel, aby do 2025 roku stać się firmą neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla i nieustannie poszukuje nowych sposobów zapewnienia wysokiej dostępności farm wiatrowych oraz ograniczenia emisji dwutlenku węgla związanej z logistyką świadczonych usług. Z kolei DSV dąży do ciągłego wprowadzania innowacji i optymalizacji swoich usług logistycznych. Dlatego też obie wiodące duńskie firmy mają wspólny interes w ocenie roli, jaką drony mogą potencjalnie odegrać w zrównoważonej logistyce morskich farm wiatrowych.
Szybka, wydajna i zeroemisyjna alternatywa
Morskie farmy wiatrowe są zazwyczaj zlokalizowane w dużej odległości od brzegu, a technicy serwisowi i niezbędne części zamienne są zazwyczaj transportowane statkami – co również przyczynia się do emisji dwutlenku węgla. Technicy przywożą swoje narzędzia i komponenty najczęściej potrzebne do obsługi turbin wiatrowych, ale jeśli potrzebne są specjalne części zamienne, muszą po nie wracać na ląd. Jest to zarówno kosztowne, jak i czasochłonne, dlatego naprawy często są opóźniane do następnego dnia.
Alternatywą są drony towarowe, które mogą zapewnić wsparcie logistyczne, zwłaszcza w przypadku małych części zamiennych, przyczyniając się do znacznie szybszego ponownego uruchomienia turbiny wiatrowej i ograniczenia wpływu na środowisko.
– W Ørsted nieustannie badamy nowe możliwości minimalizacji przestojów turbin wiatrowych i zwiększania produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Wraz z firmą DSV Ørsted uruchomił inicjatywę mającą na celu przybliżenie magazynu części zamiennych do serwisantów, zapewniając tym samym szybszy powrót turbin wiatrowych do pracy – mówił Klaus Baggesen Hilger, kierownik ds. operacji cyfrowych i innowacji w Ørsted.
Drony są zasilane energią elektryczną ze źródeł odnawialnych i będą latać autonomicznie do podstacji morskiej, ale mamy nadzieję przetestować je w lotach do turbin wiatrowych na późniejszym etapie. Dzięki możliwości szybkiego i skutecznego dostarczania części zamiennych, potrzebnych do napraw, można skrócić czas przestoju turbin wiatrowych, zwiększając tym samym produkcję czystej energii. Jednocześnie zmniejsza się zapotrzebowanie na transport statkami, a także emisja dwutlenku węgla związana z eksploatacją morskich farm wiatrowych.
DSV jest liderem transportu i logistyki w Danii, oraz trzecim co do wielkości graczem na świecie w tym sektorze. Dlatego udział DSV w próbie wykorzystania dronów towarowych, był istotnym elementem, ponieważ firma stawia na innowacje i automatyzację, koncentrując się na rozwoju swoich usług logistycznych. Firma już korzysta z dronów we własnych centrach logistycznych i dostrzega potencjalne możliwości wykorzystania technologii dronów w nowym zakresie.
– W DSV nieustannie pracujemy nad tworzeniem optymalnych łańcuchów dostaw dla naszych klientów, dlatego współpraca z Ørsted nad optymalizacją ich dostaw z lądu do morskich farm wiatrowych była dla nas dobrą okazją. Jest to szybkie, opłacalne i ekologiczne, więc nie możemy się doczekać lotów próbnych – dodał Peter Matthiesen, szef działu innowacji i produktów cyfrowych w DSV.
Próby morskie na trasie z Grenaa do Anholt są pierwszymi tego typu, a partnerstwo między Ørsted i DSV pozwoli zbadać możliwości wykorzystania technologii dronów na morzu.
Loty testowe
Podczas dwóch tygodni lotów testowych, firmy ocenią możliwości dostarczenia przez dron komponentów z bazy Ørsted w porcie Grenaa do morskiej stacji elektroenergetycznej oddalonej o 25 km od brzegu oraz, potencjalnie, do turbin wiatrowych. Próby zostaną przeprowadzone przy użyciu drona o zasięgu 100 km i ładowności 2,5 kg. Celem prób jest sprawdzenie, czy drony towarowe mogą służyć jako realistyczne uzupełnienie logistyczne dla wielu działających morskich farm wiatrowych firmy.
DSV skorzystało z usług szwajcarskiego dostawcy dronów RigiTech oraz duńskiego operatora Holo, którzy specjalizują się w autonomicznych rozwiązaniach mobilnych. Zarówno RigiTech, jak i Holo będą wspierać loty testowe dronów.
Pełzający po turbinach BladeBUG pomoże zaoszczędzić sektorowi offshore 250 milionów funtów rocznie
Orlen opublikował raport za 2021 rok
Działalność na Morzu Północnym przynosi dziennie wpływy do budżetu rzędu 22 mln funtów
Francja wyznacza kolejne obszary pod rozwój offshore wind
Na terenie morskiej farmy wiatrowej SaintNazaire zainstalowano połowę turbin
Ørsted i Baltic Power stawiają na usługi duńskiej firmy Cadeler