• <
mewo_2022

Ørsted i DSV przetestują drony towarowe do transportu części na morskie farmy wiatrowe

29.06.2022 09:00
Strona główna Energetyka Morska, Offshore Ørsted i DSV przetestują drony towarowe do transportu części na morskie farmy wiatrowe

Partnerzy portalu

Ørsted i DSV przetestują drony towarowe do transportu części na morskie farmy wiatrowe - GospodarkaMorska.pl
Fot. Ørsted

Ørsted, wiodąca na świecie duńska firma energetyczna, oraz DSV, globalna duńska firma transportowo-logistyczna, przetestują długodystansowy transport części zamiennych i narzędzi za pomocą dronów w cieśninie Kattegat.

Ørsted ma ambitny cel, aby do 2025 roku stać się firmą neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla i nieustannie poszukuje nowych sposobów zapewnienia wysokiej dostępności farm wiatrowych oraz ograniczenia emisji dwutlenku węgla związanej z logistyką świadczonych usług. Z kolei DSV dąży do ciągłego wprowadzania innowacji i optymalizacji swoich usług logistycznych. Dlatego też obie wiodące duńskie firmy mają wspólny interes w ocenie roli, jaką drony mogą potencjalnie odegrać w zrównoważonej logistyce morskich farm wiatrowych.

Szybka, wydajna i zeroemisyjna alternatywa

Morskie farmy wiatrowe są zazwyczaj zlokalizowane w dużej odległości od brzegu, a technicy serwisowi i niezbędne części zamienne są zazwyczaj transportowane statkami – co również przyczynia się do emisji dwutlenku węgla. Technicy przywożą swoje narzędzia i komponenty najczęściej potrzebne do obsługi turbin wiatrowych, ale jeśli potrzebne są specjalne części zamienne, muszą po nie wracać na ląd. Jest to zarówno kosztowne, jak i czasochłonne, dlatego naprawy często są opóźniane do następnego dnia.

Alternatywą są drony towarowe, które mogą zapewnić wsparcie logistyczne, zwłaszcza w przypadku małych części zamiennych, przyczyniając się do znacznie szybszego ponownego uruchomienia turbiny wiatrowej i ograniczenia wpływu na środowisko.

– W Ørsted nieustannie badamy nowe możliwości minimalizacji przestojów turbin wiatrowych i zwiększania produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Wraz z firmą DSV Ørsted uruchomił inicjatywę mającą na celu przybliżenie magazynu części zamiennych do serwisantów, zapewniając tym samym szybszy powrót turbin wiatrowych do pracy –  mówił  Klaus Baggesen Hilger, kierownik ds. operacji cyfrowych i innowacji w Ørsted.

Drony są zasilane energią elektryczną ze źródeł odnawialnych i będą latać autonomicznie do podstacji morskiej, ale mamy nadzieję przetestować je w lotach do turbin wiatrowych na późniejszym etapie. Dzięki możliwości szybkiego i skutecznego dostarczania części zamiennych, potrzebnych do napraw, można skrócić czas przestoju turbin wiatrowych, zwiększając tym samym produkcję czystej energii. Jednocześnie zmniejsza się zapotrzebowanie na transport statkami, a także emisja dwutlenku węgla związana z eksploatacją morskich farm wiatrowych.

DSV jest liderem transportu i logistyki w Danii, oraz trzecim co do wielkości graczem na świecie w tym sektorze. Dlatego udział DSV w próbie wykorzystania dronów towarowych, był istotnym elementem, ponieważ firma stawia na innowacje i automatyzację, koncentrując się na rozwoju swoich usług logistycznych. Firma już korzysta z dronów we własnych centrach logistycznych i dostrzega potencjalne możliwości wykorzystania technologii dronów w nowym zakresie.

– W DSV nieustannie pracujemy nad tworzeniem optymalnych łańcuchów dostaw dla naszych klientów, dlatego współpraca z Ørsted nad optymalizacją ich dostaw z lądu do morskich farm wiatrowych była dla nas dobrą okazją. Jest to szybkie, opłacalne i ekologiczne, więc nie możemy się doczekać lotów próbnych – dodał Peter Matthiesen, szef działu innowacji i produktów cyfrowych w DSV.

Próby morskie na trasie z Grenaa do Anholt są pierwszymi tego typu, a partnerstwo między Ørsted i DSV pozwoli zbadać możliwości wykorzystania technologii dronów na morzu.

Loty testowe

Podczas dwóch tygodni lotów testowych, firmy ocenią możliwości dostarczenia przez dron komponentów z bazy Ørsted w porcie Grenaa do morskiej stacji elektroenergetycznej oddalonej o 25 km od brzegu oraz, potencjalnie, do turbin wiatrowych. Próby zostaną przeprowadzone przy użyciu drona o zasięgu 100 km i ładowności 2,5 kg. Celem prób jest sprawdzenie, czy drony towarowe mogą służyć jako realistyczne uzupełnienie logistyczne dla wielu działających morskich farm wiatrowych firmy.

DSV skorzystało z usług szwajcarskiego dostawcy dronów RigiTech oraz duńskiego operatora Holo, którzy specjalizują się w autonomicznych rozwiązaniach mobilnych. Zarówno RigiTech, jak i Holo będą wspierać loty testowe dronów.

Partnerzy portalu

seaway7
ASTE_390X100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.