• <
mewo_2022

Gaz-System potwierdza: w walce o FSRU pozostają MOL i BW LNG

gm

14.11.2023 21:35
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Gaz-System potwierdza: w walce o FSRU pozostają MOL i BW LNG

Partnerzy portalu

Fot. Gaz-System

Gaz-System oficjalnie podał, że zawarte zostały porozumienia z Mitsui O.S.K. Lines i BW LNG – dwoma armatorami, których oferty wciąż są w grze w przetargu o budowę pierwszego polskiego terminala gazowego FSRU.

O podpisaniu przez Gaz-System umowy z armatorami poinformowała na portalu X (Twitter) Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Anna Trzeciakowska-Łukaszewska, nie podała jednak szczegółów porozumienia. W późniejszym komunikacie spółka doprecyzowała, że podpisano porozumienia tzw. Term Sheet Mitsui O.S.K. Lines i BW LNG. Jeszcze wczoraj portal TradeWinds informował, że według nieoficjalnych informacji na placu boju została tylko norweska BW LNG.

Gaz-System zaznacza, że postępowanie przetargowe trwa, a jego zwycięzca zostanie wyłoniony spośród dwóch wspomnianych firm.

Fot. Gaz-System

Podpisanie Term Sheet z Mitsui O.S.K. Lines i BW LNG zostały wieńczy pierwsze etap postępowania przetargowego. Dokumenty regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru. Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru wiążących zobowiązań stron, jednak określają „mapę drogową" dalszych negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party), którą Gaz-System planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów.

BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.

– Jesteśmy już o krok od podpisania umowy na czarter jednostki FSRU czyli pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej. Polska bardzo wiele zyskała dzięki konsekwencji w rozwijaniu infrastruktury energetycznej. Realizacja projektu FSRU jest dopełnieniem długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i budowy bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu. Stanowi przeciwwagę dla rosyjskich dostaw w regionie i daje nowe możliwości rozwoju gospodarczego naszego kraju – powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

– Zakończyliśmy kluczowy etap procedury wyboru dostawcy statku FSRU. Zostały podpisane odrębne warunkowe umowy przedwstępne, zwane Term Sheet z dwoma podmiotami. Wybraliśmy do dalszych negocjacji doświadczone firmy, które dysponują know-how i odpowiednim zapleczem produkcyjno-finansowym. Budowa pływającego Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej jest obecnie najważniejszą inwestycją naszej spółki – powiedział Marcin Chludziński, Prezes Zarządu Gaz-System.

– BW LNG jest zaszczycone, że znalazło się wśród wybranych przez GAZ-SYSTEM kandydatów do budowy i obsługi pierwszej jednostki FSRU w Polsce. BW LNG dołoży wszelkich starań we współpracy z GAZ-SYSTEM, zmierzającej do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu i wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego nie tylko Polski, ale także regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Mając bogate doświadczenie w zakresie FSRU, z niecierpliwością oczekujemy na rozpoczęcie tej strategicznej współpracy, kontynuującej wieloletnie relacje łączące Norwegię i Polskę. W BW LNG jesteśmy oddani naszej strategii rozwoju pływającej infrastruktury LNG, w świecie zmierzającym w kierunku społeczeństwa niskoemisyjnego, w którym kraje poszukują zrównoważonej, przystępnej cenowo i niezawodnej energii – powiedziała Yngvil Åsheim, Dyrektor Generalny BW LNG.

– To wielki zaszczyt dla MOL, że może przyczynić się do realizacji strategicznego projektu infrastrukturalnego w Zatoce Gdańskiej. W ciągu swojej 140-letniej historii MOL świadczył usługi w różnych branżach i zawsze działał z myślą o kliencie. Postrzegamy sektor LNG jako jeden z kluczowych czynników prowadzących do zrównoważonej gospodarki światowej. Jesteśmy zaangażowani w ten niezwykły projekt, który długoterminowo wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne w regionie – powiedział Toshinobu Shinoda, Dyrektor Zarządzający Regionalnego Oddziału Mitsui O.S.K. Lines, Ltd., MOL (Europe Africa).



Gaz-System docelowo planuje ulokowanie na Zatoce Gdańskiej dwóch pływających terminali gazowych FSRU. Pierwszy z nich ma dysponować przepustowością sięgającą około 6,1 mld m3 gazy rocznie, drugi zaś 4,5 mld m3. Całą przepustowość pierwszego FSRU zarezerował na swoje potrzeby Orlen. Ostateczna decyzja w kwestii dostawcy terminala ma zapaść jeszcze w tym roku. Dostawa pierwszego FSRU planowana jest na przełom 2027 i 2028 roku.

Program FSRU obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada Gaz-System. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego, za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu. Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250 km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia prac to IV kwartał 2024 r., nie później jednak niż I kwartał 2025 r.

Oddanie do użytkowania całej inwestycji, która posiada status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym" ze wsparciem finansowym Komisji Europejskiej na prace przedinwestycyjne dla części morskiej projektu, planowane jest w perspektywie 2027/2028 roku.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.