Gaz-System oficjalnie podał, że zawarte zostały porozumienia z Mitsui O.S.K. Lines i BW LNG – dwoma armatorami, których oferty wciąż są w grze w przetargu o budowę pierwszego polskiego terminala gazowego FSRU.
O podpisaniu przez Gaz-System umowy z armatorami poinformowała na portalu X (Twitter) Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Anna Trzeciakowska-Łukaszewska, nie podała jednak szczegółów porozumienia. W późniejszym komunikacie spółka doprecyzowała, że podpisano porozumienia tzw. Term Sheet Mitsui O.S.K. Lines i BW LNG. Jeszcze wczoraj portal TradeWinds informował, że według nieoficjalnych informacji na placu boju została tylko norweska BW LNG.
Gaz-System zaznacza, że postępowanie przetargowe trwa, a jego zwycięzca zostanie wyłoniony spośród dwóch wspomnianych firm.
Podpisanie Term Sheet z Mitsui O.S.K. Lines i BW LNG zostały wieńczy
pierwsze etap postępowania przetargowego. Dokumenty regulują
najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin
dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres
czarteru. Postanowienia zawarte w Term Sheet nie mają charakteru
wiążących zobowiązań stron, jednak określają „mapę drogową" dalszych
negocjacji umowy czarterowej i w zasadniczym kształcie będą
odzwierciedlone w docelowej umowie czarterowej (Time Charter Party),
którą Gaz-System planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych
podmiotów.
BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group,
wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków
przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński
Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na
świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.
– Jesteśmy
już o krok od podpisania umowy na czarter jednostki FSRU czyli
pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej. Polska bardzo wiele zyskała
dzięki konsekwencji w rozwijaniu infrastruktury energetycznej.
Realizacja projektu FSRU jest dopełnieniem długoterminowej strategii
dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i budowy
bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu. Stanowi przeciwwagę dla
rosyjskich dostaw w regionie i daje nowe możliwości rozwoju
gospodarczego naszego kraju – powiedziała Anna
Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej
Infrastruktury Energetycznej.
– Zakończyliśmy kluczowy etap
procedury wyboru dostawcy statku FSRU. Zostały podpisane odrębne
warunkowe umowy przedwstępne, zwane Term Sheet z dwoma podmiotami.
Wybraliśmy do dalszych negocjacji doświadczone firmy, które dysponują
know-how i odpowiednim zapleczem produkcyjno-finansowym. Budowa
pływającego Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej jest obecnie najważniejszą
inwestycją naszej spółki – powiedział Marcin Chludziński, Prezes
Zarządu Gaz-System.
– BW LNG jest zaszczycone, że znalazło się
wśród wybranych przez GAZ-SYSTEM kandydatów do budowy i obsługi
pierwszej jednostki FSRU w Polsce. BW LNG dołoży wszelkich starań we
współpracy z GAZ-SYSTEM, zmierzającej do dywersyfikacji źródeł dostaw
gazu i wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego nie tylko Polski, ale
także regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Mając bogate doświadczenie w
zakresie FSRU, z niecierpliwością oczekujemy na rozpoczęcie tej
strategicznej współpracy, kontynuującej wieloletnie relacje łączące
Norwegię i Polskę. W BW LNG jesteśmy oddani naszej strategii rozwoju
pływającej infrastruktury LNG, w świecie zmierzającym w kierunku
społeczeństwa niskoemisyjnego, w którym kraje poszukują zrównoważonej,
przystępnej cenowo i niezawodnej energii – powiedziała Yngvil Åsheim,
Dyrektor Generalny BW LNG.
– To wielki zaszczyt dla MOL, że
może przyczynić się do realizacji strategicznego projektu
infrastrukturalnego w Zatoce Gdańskiej. W ciągu swojej 140-letniej
historii MOL świadczył usługi w różnych branżach i zawsze działał z
myślą o kliencie. Postrzegamy sektor LNG jako jeden z kluczowych
czynników prowadzących do zrównoważonej gospodarki światowej. Jesteśmy
zaangażowani w ten niezwykły projekt, który długoterminowo wzmacnia
bezpieczeństwo energetyczne w regionie – powiedział Toshinobu Shinoda,
Dyrektor Zarządzający Regionalnego Oddziału Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.,
MOL (Europe Africa).
GAZ-SYSTEM zakończył pierwszą część przetargu i wyłonił dwóch potencjalnych dostawców jednostki Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej
— GAZ-SYSTEM (@GAZ_SYSTEM) November 14, 2023
Spółka #GAZSYSTEM zawarła porozumienie tzw. Term Sheet z dwoma armatorami określające ramowe warunki dostarczenia i użytkowania pierwszej jednostki… pic.twitter.com/bA5Vsiih6R
Gaz-System docelowo planuje ulokowanie na
Zatoce Gdańskiej dwóch pływających terminali gazowych FSRU. Pierwszy z
nich ma dysponować przepustowością sięgającą około 6,1 mld m3 gazy
rocznie, drugi zaś 4,5 mld m3. Całą przepustowość pierwszego FSRU
zarezerował na swoje potrzeby Orlen. Ostateczna decyzja w kwestii
dostawcy terminala ma zapaść jeszcze w tym roku. Dostawa pierwszego FSRU
planowana jest na przełom 2027 i 2028 roku.
Program FSRU
obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w
Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie
infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede
wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski, za które odpowiada
Gaz-System. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego,
za który odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Cała planowana
infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w
odległości ok. 3 km od brzegu. Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz
z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru
podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem
podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej. Istotnym
elementem całego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa
gazociągów lądowych. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie około 250
km sieci przesyłowej, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z
rejonu Gdańska do centralnej Polski. Przewidywany termin rozpoczęcia
prac to IV kwartał 2024 r., nie później jednak niż I kwartał 2025 r.
Oddanie do użytkowania całej inwestycji, która posiada status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym" ze wsparciem finansowym Komisji Europejskiej na prace przedinwestycyjne dla części morskiej projektu, planowane jest w perspektywie 2027/2028 roku.
Władze USA ogłaszają pięcioletni harmonogram dzierżaw morskich farm wiatrowych
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką
U brzegów Namibii odkryto jedno z największych złóż ropy naftowej
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Spółka MidOcean Energy należąca do EIG przejmuje 20% udziałów w Peru LNG
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2