ew/PRS
4 czerwca 2020 r. po raz kolejny przedstawiciel PRS - Pani dr Monika Warmowska-Gadzińska, Dyrektor Pionu Naukowo-Badawczego, została zaproszona do wygłoszenia krótkiego wykładu dla studentów Matematyki I i II stopnia Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej.
Wykład Równanie Laplace'a w wybranych zagadnieniach hydrodynamiki statku miał pokazać studentom, jak można zastosować równania różniczkowe i metody numeryczne, które poznają na studiach, w tak szczytnym celu jak zapewnienie bezpieczeństwa na morzu.
W czasie wykładu Pani dr Warmowska-Gadzińska przedstawiła zastosowania równań Laplace’a w zagadnieniach związanych z hydrodynamiką statku. Zaprezentowane zostały modele fizyczne opisu fali biegnącej na wodzie głębokiej i płytkiej, a także fali stojącej występującej między innymi w zjawisku sloshingu (ruchu cieczy w zbiorniku okrętowym). Opisane rozwiązania analityczne posłużyły do weryfikacji algorytmów numerycznych zastosowanych w przedstawionych w prezentacji symulacjach ruchu statku na fali nieregularnej.
Celem wykładu było nie tylko podzielenie się wiedzą i doświadczeniem PRS na temat tworzonych modeli numerycznych, ale również wskazanie przyszłym matematykom potencjalnej ścieżki kariery. Umiejętność tworzenia własnych procedur numerycznych, w których wykorzystywana jest wiedza zdobyta na studiach, daje młodym naukowcom możliwość twórczego i samodzielnego rozwiązywania zagadnień fizycznych w różnych dziedzinach.
Od wielu lat PRS korzystając z wiedzy swoich pracowników opisuje zjawiska hydrodynamiczne towarzyszące m.in. poruszającym się na fali nieregularnej obiektom ( takim jak: statek, barka, boja, pływające konstrukcje wsporcze morskich farm wiatrowych). Badania rozpoczynały się od wprowadzenia zasad opisu panelowego kadłuba statku, przez przygotowanie procedur numerycznych obliczania parametrów charakteryzujących źródła hydrodynamiczne, opracowanie algorytmów wyznaczania potencjałów pola prędkości dla podstawowych zagadnień mechaniki płynów, aż po przygotowanie procedur symulacji zachowania statku na fali, z uwzględnieniem między innymi zjawiska sloshingu, slammingu (dynamiczne uderzenie kadłuba statku o powierzchnię fali) czy też ruchu wody na pokładzie. Symulacje numeryczne opierają się na wiedzy matematycznej – teorii równań różniczkowych, rachunku prawdopodobieństwa, metod numerycznych. Wiedza ta została wykorzystana do stworzenia własnego, niezależnego oprogramowania, które pozwala na przygotowanie modeli zjawisk towarzyszących statkom i innym obiektom w czasie ich eksploatacji. Dzięki niej opracowane zostały programy, które pozwalają ekspertom PRS przeprowadzać analizy statecznościowe i wytrzymałościowe w celu zapewnienia bezpieczeństwa życia i mienia na morzu oraz ochronę środowiska.
Powyższe doświadczenia PRS aktualnie wykorzystuje w procesie tworzenia nowych Przepisów budowy i klasyfikacji kontenerowców w oparciu o zasady określone przez IMO dla masowców i zbiornikowców, znane pod nazwą Goal Based Standards. Jednym ze zjawisk uwzględnionym w opracowywanych Przepisach, które wpływa na wytrzymałość konstrukcji kontenerowca, jest whipping (drgania konstrukcji statku wywołane uderzeniem o falę). Równolegle z rozwojem Przepisów, PRS przygotowuje oprogramowanie umożliwiające weryfikację, czy projektowana konstrukcja spełnia stawiane Przepisami wymagania.
Inicjatorem czwartkowego wykładu była Pani dr Agnieszka Bartłomiejczyk (adiunkt na WFTiMS PG, Oddział Gdański PTM), która organizuje cykliczne ponadprogramowe formy zajęć ze studentami Matematyki głównie z zastosowań równań różniczkowych w takich dziedzinach jak medycyna, okrętownictwo i mechanika.
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną i wirusem COVID – 19 wykład został przeprowadzony w formie webinarium ze specjalnie przygotowanego studia nagraniowego PRS. Za organizację techniczną ze strony PRS odpowiedzialny był Pion Szkoleń, zajmujący się całościowo tematem kształcenia dla klientów zewnętrznych oraz pracowników PRS. Pandemia przyczyniła się do szybkiej reorganizacji działalności i oferty edukacyjnej PRS - uruchomienia webinariów, kursów
i szkoleń prowadzonych online.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym