pc/PAP
„Tandem” – mini-serial internetowy o tym tytule został właśnie udostępniony widzom przez Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. To pierwsza taka inicjatywa w Polsce. Produkcja odsłania przed nami kulisy funkcjonowania firm transportowych w naszym kraju.
Debiut produkcyjny Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” to historia dwóch przyjaciół Marka i Darka, którzy od wielu lat prowadzą firmę transportową. Zawirowania na rynku wpędzają firmę w kłopoty, stawiając pod znakiem zapytania jej rentowność i dalsze funkcjonowanie.
„Tą produkcją chcemy pokazać z czym na co dzień muszą zmagać się polskie firmy transportowe, konkurując na europejskim rynku. Bazowaliśmy na historiach, które wydarzyły się naprawdę” - wyjaśnia Beata Gorczyca, dyrektor ds. komunikacji TLP.
„Staramy się w różnoraki sposób przybliżać i tłumaczyć zarówno decydentom, jak i społeczeństwu jak funkcjonuje nasza branża, publikujemy liczne raporty i analizy. Tym razem zdecydowaliśmy się na nietypową formę” – mówi Maciej Wroński, prezes TLP.
W ciągu kilkunastu lat od przystąpienia do Unii Europejskiej polscy przewoźnicy wypracowali pozycję lidera europejskiego rynku transportowego. Obecnie, branża wypracowuje 6 % polskiego PKB oraz generuje bezpośrednio i pośrednio niemal milion miejsc pracy. Ma również znaczący udział w dodatnim saldzie usług – 2,2 mld zł nadwyżki eksportu usług transportowych. Dobrze funkcjonujący transport jest podstawą efektywnej gospodarki, jej krwioobiegiem.
Niewiele branż może poszczycić się zbliżonym sukcesem na europejskim rynku. Jednak od kilku lat nad polskim transportem zbierają się ciemne chmury – silna konkurencyjność, rozdrobnienie branży, niska marżowość, zatory płatnicze, to tylko część codzienności z jaką zmagają się przedsiębiorcy. Do tej wyliczanki dołączyć należy bariery administracyjne nakładane przez kolejne państwa, liczne kontrole, kradzieże, rosnącą presję czasu realizacji usług czy różnice w interpretacji przepisów w poszczególnych państwach członkowskich.
„Polskie firmy transportowe mają ogromny wpływ na gospodarkę. Spotykamy się jednak z coraz większymi barierami i problemami ze strony państw zachodnich. Otwartym pozostawiam pytanie, kto będzie woził nasze towary po upadku polskich firm i gdzie znajdą zatrudnienie osoby, które stracą w wyniku tych działań pracę?” – dodaje Maciej Wroński.
W tej niełatwej rzeczywistości musi sobie radzić ponad 30 tysięcy polskich firm zajmujących się międzynarodowym przewozem towarów. Jak poradzą sobie z problemami właściciele serialowej firmy Mar-Dar? O tym można przekonać się tutaj.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym