• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Politechnika Gdańska: mocne zaplecze i sukcesy studentów

Marek Nowak

03.06.2016 10:54 Źródło: własne
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Politechnika Gdańska: mocne zaplecze i sukcesy studentów

Partnerzy portalu

Politechnika Gdańska: mocne zaplecze i sukcesy studentów - GospodarkaMorska.pl

Dwie duże inwestycje; basen modelowy o długości 40 metrów na zapleczu Wydziału Okrętownictwa i Oceanotechniki oraz Hala Maszyn i Mechanizmów Okrętowych wzmociły ofertę edukacyjną Politechniki Gdańskiej. Dzięki nim uczelnia silniej wspiera też studentów biorących udział w międzynarodowych konkursach i zawodach.

Basen modelowy oraz specjalistyczna aparatura pomiarowa służy studentom i doktorantom PG do zweryfikowania teoretycznych obliczeń na obiektach rzeczywistych, w warunkach zbliżonych do morskich. Suwnica przemieszcza model z określoną prędkością, jednym naciśnięciem guzika można też wywołać odpowiednich rozmiarów falę.

- Realizacja tego projektu znacznie poszerza naszą ofertę edukacyjną - podkreśla profesor Janusz Kozak, Dziekan Wydziału Okrętownictwa i Oceanotechniki Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. - Przykładem testowanego na basenie modelowym rozwiązania, może być śruba skonstruowana przez jedną ze studentek na potrzeby łodzi podwodnej napedzanej siłą mięśni. Jest to bardzo ciekawy projekt grupy naszych studentów, który docelowo ma wziąć udział w miedzynarodowym konkursie, a jednoczesnie stanowi podstawę kilku prac magisterskich. Warto przy tym podkreślić, że właśnie na takich nietypowych i trudnych projektach uczą się najlepsi fachowcy od śrub.

Zakończona pod koniec zeszłego roku inwestycja oprócz budowy basenu modelowego (jego dokłądne wymiary to: 40 m długości, 4 m szerokości oraz 3 m głębokości), objęła także przebudowę i rozbudowę dwukondygnacyjnego budynku Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa. Na poziomie parteru i pierwszego piętra dobudowano magazyn, modelarnię oraz sale laboratoryjne, komputerowe i pomieszczenia biurowe. W modelarni znajduje się nowoczesna frezarka CNC 5D, która umożliwia wykonywanie zaawansowanych modeli o maksymalnych wymiarach 4 m długości, 1,7 m, szerokości oraz 1 m wysokości. Wszystkie pomieszczenia dostosowano do potrzeb basenu. Wkrótce testy jednego z projektów przeprowadzi tu między innymi polsko-amerykańska grupa studentów.

W Hali Maszyn i Mechanizmów Okrętowych prowadzone są natomiast zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z funkcjonowaniem określonych typów urządzeń, takich jak turbina gazowa czy silnik hybrydowy. Jest to także miejsce budowy  prototypów i modeli pojazdów wodnych, między innych łodzi solarnych.

- Nad budowanymi tu modelami pracują między innymi członkowie kół naukowych. Najdłużej z nich działa "Korab", którego sam byłem kiedyś członkiem – wspomina Janusz Kozak. - Poza tym jest również Pixel skupiony na programach komputerowych i metodach numerycznych oraz Synertech, którego działalność związana jest z energetyką, a w szczególności z odnawialnymi źródłami energii elektrycznej.

Jednym z ostatnuch sukcesów koła "Korab" jest zdobycie przez zaangażowanych w jego działalność studentów III miejsce w międzynarodowym konkursie International Waterbike Regatta, który tym razem odbywał się we Wiedniu.

- Są to zawody odbywające się na samodzielnie skonstruowanych przez studentów rowerach wodnych – wyjaśnia Dariusz Duda, opiekun startującej w zawodach grupy, wykładowca w Katedrze Technologii Okrętu, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. - W zeszłym roku byliśmy pierwsi, tym razem przegraliśmy przez drobną usterkę techniczną. Podczas jednej z konkurencji po prostu spadł nam łańcuch.

International Waterbike Regatta składają się z kilku konkurencji, w tym sprintu na 100 metrów, długiego dystansu, konkurencji przód-stop-ty), slalomu, przyspieszenia na 10 m oraz próby uciągu na palu.

Kolejnym wyzwaniem, z jakim zmierza się studenci będzie kilkudniowy wyścig Dutch Solar Challange, w którym wezmą udział rowery wodne napędzane ogniwami fotowoltanicznymi.

Powstanie basenu i Hali maszyn wpisuje się też w ramy szerszego projektu Politechniki Gdańskiej pod nazwą Inżynier Przyszłości, którego ideą jest kształcenie stawiające w centrum studenta i kształtowanie jego umiejętności inżynierskich: planowania, projektowania, konstruowania, budowania i wnioskowania na podstawie przeprowadzonego doświadczenia, zgodnie z filozofią CDIO (Conceive Design Implement Operate), co oczywiście powinno się odbywac na bazie nowoczesnej infrastruktury.

Choć nie wszyscy studenci łatwo przechodzą przez proces nauki na Wydziale Okrętownictwa i Oceanotechniki, wskaźnik bezrobocia wśród jego absolwentów jest jednym z najniższych na Politechnice Gdańskiej. Na niektórych kierunkach wynosi jedynie 1,4%. Na wysokie statystyki zatrudnienia absolwentów ma wpływ między innymi współpraca Wydziału z przedsiębiorcami, praktyki, staże i wymiany międzynarodowe. W efekcie studenci często znajdują pracę zanim jeszcze ukończą naukę.

.

Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa kształci studentów w kierunkach: Oceanotechnika, Energetyka, Transport i Techniki Geodezyjne w Inżynierii, na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych. W roku 2007 zgodnie ze standardami Unii Europejskiej rozpoczęto studia w systemie bolońskim. Są to studia trójstopniowe. Pierwszy stopień studiów to 7 semestralne studia inżynierskie, studia drugiego stopnia to 3 lub 4 semestralne studia magisterskie, zaś trzeci stopień studiów to studia doktoranckie. Nowo otwarty w roku 2010 kierunek kształcenia Transport na studiach I-go stopnia obejmuje specjalności szeroko rozumianej gospodarki morskiej, w tym między innymi pojazdy niekonwencjonalne, obsługa portów, turystyka morska i żeglarstwo, transport modalny i śródlądowy. Wydział prowadzi również studia podyplomowe „Standardy ISO i zarządzanie przez jakość (TQM)” które w roku 2014 ukończyło 25 osób. Ponadto, WOiO prowadzi studia podyplomowe „Inżynieria ropy i gazu”.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.