pc
Większość ofiar wypadków śmiertelnych przy pracy to osoby używające maszyn - wynika z analizy Państwowej Inspekcji Pracy. Do największej liczby wypadków dochodzi na drabinach i rusztowaniach oraz przy prazy z wózkami widłowymi. Analiza obejmuje lata 2014-16.
Państwowa Inspekcja Pracy przedstawiła w czwartek posłom z komisji ds. kontroli państwowej analizę wypadków przy pracy. Inspektorzy PIP zbadali ponad 6,7 tys. zdarzeń, w których poszkodowanych zostało ponad 7,8 tys. pracowników.
W 2014 r. wśród wszystkich wypadków śmiertelnych przy pracy te z użyciem maszyn stanowiły 81 proc. Sytuacja poprawiła się w następnych dwóch latach - odsetek tego typu wypadków wśród wszystkich śmiertelnych wypadków przy pracy spadł do 60 proc. Jak podała PIP, w 2014 r. podczas pracy z użyciem maszyn zginęło 257 osób, w 2016 zaś - 162.
Dyrektor departamentu nadzoru i kontroli PIP Jakub Chojnicki wyjaśnił, że zgodnie z przepisami, do maszyn zaliczany jest również sprzęt do pracy na wysokości - np. drabiny i rusztowania. Zaznaczył, że większość wypadków - spośród wszystkich odnotowywanych przez PIP - to właśnie te, do których dochodzi na drabinach i rusztowaniach.
"Bardzo dużo wypadków" jest wśród tych z użyciem wózków widłowych, ok. 200 w ciągu roku - dodał dyrektor. Podkreślił, że chociaż liczba ofiar śmiertelnych "w wyniku operowania wózkiem lub najechania przez wózek" maleje, to co czwarty wypadek z udziałem wózków był ciężki, a co dziesiąty - śmiertelny. Chojnicki wyszczególnił, że prawie trzy czwarte (71 proc.) wypadków z udziałem wózków transportowych polegało na najechaniu na poszkodowanego, a co piąty był związany z uwięzieniem pracownika między wózkiem a regałem lub magazynowanym towarem.
Według PIP, przyczyną wypadków przy pracy z użyciem maszyn najczęściej jest zła organizacja, rzadziej są nią błędy ludzkie, najrzadziej zaś wypadki wynikają z przyczyn technicznych. Jako przykład Chojnicki podał wyniki kontroli z lat 2014-2015, według których w 35 proc. sprawdzonych zakładów nieprawidłowo przygotowywano pracowników do bezpiecznej obsługi wózków.
PIP przeprowadziła analizę na podstawie danych zgromadzonych w jej bazie danych wypadkowych.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym