PMK
Od wielu lat trwa dyskusja na temat struktury komponentu morskiego Sił Zbrojnych RP, których zdolności zależą w znacznym stopniu od wyposażenia ich w sprzęt możliwy do wykorzystania w morskim rejonie działań obronnych. W dyskusji tej biorą także udział zespoły badawcze Politechniki Gdańskiej. Głos naszych naukowców jest bardzo istotny, gdyż są oni autorami gotowych koncepcji bezzałogowych pojazdów morskich.
Jeden z zespołów prowadzących prace w zakresie rozwoju zaawansowanych technologii, a także projektowania innowacyjnych platform i obiektów pływających dla gospodarki oraz obronności państwa działa na Politechnice Gdańskiej już od kilku lat. Od samego początku kieruje nim dr hab. inż. Mirosław Gerigk, prof. nadzw. PG, z którym współpracują naukowcy i doktoranci z naszej uczelni. Wspólnie stworzyli oni już kilka koncepcji bezzałogowych pojazdów morskich o różnym przeznaczeniu (patrz galeria zdjęć poniżej).
Obecnie zespół prowadzi prace nad stworzeniem obiektu, który budzi duże zainteresowanie potencjalnych użytkowników. Mowa tu o dwustanowym bezzałogowym pojeździe nawodno-podwodnym "Hydro-Sub". Docelowo obiekt ten będzie wyposażony m.in. w podsystemy kodowanej komunikacji oraz nawigacji powietrznej i podwodnej. Będzie posiadał pokładowe źródła zasilania w energię, umożliwiające wykonanie nawet kilkugodzinnych misji, a także pobieranie energii ze stacji podwodnych. Elementem rozwoju opracowanej koncepcji pojazdu jest projekt realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Gdańska, przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR).
Pożądaną cechę zaawansowanego bezzałogowego pojazdu wykorzystywanego przez morskie siły specjalne i marynarkę wojenną stanowi także jego trudnowykrywalność (ang. stealth).
– "Stealth" to nie tylko zdolność obiektu do odbijania i pochłaniania promieniowania radarowego poprzez zastosowanie odpowiedniego kształtu i pokrycia powierzchni zewnętrznej obiektu – wyjaśnia prof. Gerigk. – Chodzi też o zapewnienie pojazdowi napędu w postaci bardzo cichego silnika elektrycznego, który nie emitowałby hałasu, a konstrukcja pojazdu nie nagrzewałaby się. Dodatkowo, poruszając się pod wodą, pojazd taki wprowadzałby niewielkie "turbulencje" wody opływającej kadłub pojazdu, a kolor powierzchni pojazdu byłby dostosowany do barwy wody otaczającej pojazd.
Naukowcy z zespołu prof. Gerigka doskonale o tym wiedzą. Dlatego opracowali koncepcję innowacyjnego obiektu "stealth", którego robocza nazwa to "Podwodny wodolot".
Niektóre z projektów zespołu są wciąż przedmiotem prac badawczych. Inne weszły już w fazę projektowania wstępnego. Wszystkie stanowią jednak odpowiedź na prognozowany rozwój wielu kluczowych technologii oraz ich zastosowanie zarówno w ogólnie pojętej obronności, jak i w gospodarce.
Więcej o wymaganiach i wykorzystaniu innowacyjnych bezzałogowych pojazdów morskich znaleźć można w artykule autorstwa prof. Gerigka, który ukazał się w kwietniowym wydaniu Pisma PG - Forum Społeczności Akademickiej. Zagadnienia te będą również tematem prelekcji prof. Gerigka podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Technologie morskie dla obronności i bezpieczeństwa”, organizowanej w Gdańsku w dniach 20–22 czerwca br. przez Politechnikę Gdańską, Akademię Marynarki Wojennej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A., Akademię Obrony oraz Wojskową Akademię Techniczną, w ramach targów BALT-MILITARY-EXPO 2016.
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży