• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Kursy Dynamicznego Pozycjonowania na dynamicznym rynku pracy

Strona główna Edukacja Morska, Nauka Morska Kursy Dynamicznego Pozycjonowania na dynamicznym rynku pracy
Kursy Dynamicznego Pozycjonowania na dynamicznym rynku pracy - GospodarkaMorska.pl

Marek Nowak

09.08.2016 Źródło: własne

Dynamiczne Pozycjonowanie to wspomagany komputerowo system, który pozwala na precyzyjne manewrowanie lub utrzymanie pozycji statku. Prawidłowa obsługa tego typu systemów przez certyfikowanych nawigatorów jest szczególnie ważna w pracy jednostek offshore. Ze względu na trudną sytuację na rynku gas & oil zdobycie uprawnień Operatora DP stało się jednak utrudnione. Wychodzą temu naprzeciw inicjatywy Szkoły Morskiej w Gdyni.

Wyposażona w system DP jednostka może, za pomocą własnego napędu, utrzymywać pozycję i kurs lub przesuwać się zgodnie z zamierzeniami operatora. Wpływ na dokładność poruszania się statku ma dokladność systemu referencyjnego, wgrany model statku oraz warunki hydro-meterologiczne.

– Aby uzyskać uprawnienia operatora DP należy przejść kilkuetapowy proces szkoleniowy, w którym duży udział mają zajęcia prowadzone na symulatorach komputerowych – wyjaśnia Dominik Lenartowicz, instruktor Szkoły Morskiej w Gdyni. – Składa się na niego pięciodniowy kurs wstępny (basic/induction course), staż na jednostce oraz kurs drugiego stopnia (advanced), który trwa kolejne 4 dni i zaprojektowany jest w taki sposób, by umożliwić uczestnikom rozwój ich podstawowego doświadczenia DP poprzez wprowadzenie wielu symulacyjnych operacji na symulatorze klasy A. Następnie kursant ponownie odbywa staż pracy na statku, na którym ma możliwość rzeczywistej pracy przy dynamicznym pozycjonowaniu i dopiero po zakończeniu tego etapu może ubiegać sie o certyfikat Operatora DP wydany przez Nautical Instiute. Wszystkie zajęcia odbywają się po angielsku.

Przepisy Nautical Instiute określają też, że czas od pierwszego kursu do otrzymania certyfikatu, nie może być dłuższy niż lat cztery w obecnym schemacie prawnym, a ponieważ systemy DP występują w praktyce w kilku różnych klasach (DP1/ DP2/ DP3) różniących się ilością podzespołów skladających sie na system DP, takich jak kontrolery, komputery, sensory, pozycje referencynje, pędniki, maszynownia, czy szafty kablowe, operator pracujący podczas zdobywania uprawnień na jednostce klasy DP1 wyposażonej zgodnie z  przepisami konwencyjnymi klasy typu DP1 otrzymuje licencję ograniczoną (limited) do takich właśnie systemów. Po pięciu latach licencja operatora DP musi też zostać odnowiona.

– Rynek wplywa na proces zdobywania uprawnień i szkoleń, które inaczej kształtują się w czasie hossy i bessy na rynku offshore oraz wynikającego stąd zapotrzebowania na operatorów – podkreśla Dominik Lenartowicz. – Dziś coraz większym problemem dla osób będących w trakcie nabywania uprawnień jest znalezienie pracy na jednostkach typu offshore.

Może się też zdarzyć, że kilkumiesięczny nawet staż na statku dysponującym systemem dynamicznego pozycjonowania nie przekłada się na wystarczającą ilość dni, jakie formalnie można zaliczyć do procesu nabywania uprawnień operatorskich. Ze względu na takie właśnie sytuacje wzrasta obecnie zainteresowanie kursami Sea Time Reduction, czyli odbywającymi się na symulatorze, a jednocześnie zastępującymi praktyki na morzu. Kursy takie odbywają się także w Szkole Morskiej w Gdyni na światowej klasy symulatorach klasy A wyprodukowanych przez firmę Kongsberg, które należą do najnowocześniejszych urządzeń tego typu na świecie.

Zaawansowany trening DP odbywa się na symulatorze, na którym dostępne są różne rodzaje statków DP i różne operacje wyskorzystujące  ten system. Aranżacja mostka symulacyjnego przedstawia typowy mostek statku DP, co pozwala uczestnikom na przeprowadzenie procedur (wachtowych, komunikacyjnych itp.) w sposób wymagany podczas prawdziwych operacji DP.

– Dysponujemy dwoma symulatorami dynamicznego pozycjonowania – wskazuje Dominik Lenartowicz. – Na symulatorze klasy C odbywaja sie kursy DP Basic, zaś na  symulatorze klasy A przeprowadzane sa kursy DP Advance i DP STR. Kursanci zdobywają rowniez na symulatorze kalsy A umiejętność obsługi wszystkich pędników umożliwiających manewrowanie jednostką prowadzonych na kursach Offshore Vessel Manual Handling oraz Azimuth/Azipod Propulsion Vessel Handling.

Możliwość odbycia szkoleń na symulatorze tej klasy nie tylko ułatwia zdobycie uprawnień operatorskich, ale też zwiększa atrakcyjność polskich oficerów na światowym rynku pracy. Jednocześnie na mostku nawigacyjnym symulatora może przebywać 4 kursantów, ale szkolenia mogą odbywać się praktycznie przez całą dobę. Przeprowadzane ćwiczenia symulują wszystkie manewry przeprowadzane na co dzień przez jednostki wyposażone w systemy DP w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych występujących na morzu podczas przeprowadzania manewrów. Rozwiązanie to oddaje też presję występującą w codziennej pracy oficera na jednostce offshore.

– Najnowszą inicjatywą naszej uczelni jest przedłożony już regionalnej grupie roboczej RPTEG pomysł by ze względu na trudną obecnie sytuację na rynku gas & oil, można było przeprowadzać na symulatorach także kurs odnowienia (rewalityzacji) uprawnień, który wejdzie w życie od 1 stycznia 2017 roku – dodaje Dominik Lenartowicz.

Szkoła Morska w Gdyni została oficjalnie akredytowana przez Nautical Institute jako centrum treningowe dynamicznego pozycjonowania w 2014 roku. W jej ofercie znajduje się także kurs DP Maintenance oferujący poszerzenie kompetencji przede wszystkim (choć nie tylko) mechanikom-elektrykom.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33562,00 $ tona -2,61% 7 maj
 Cynk 2973,00 $ tona 1,82% 7 maj
 Aluminium 2518,00 $ tona 1,70% 7 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.