pc/gdynia.pl
Wybitny inżynier i ojciec założyciel gdyńskiego portu, który przez 16 lat kierował jego budową i rozwojem, zostanie upamiętniony pomnikiem. Właśnie rozpoczął się konkurs pozwalający wyłonić zwycięską pracę, która stanie na końcu Pirsu nr 1 w Basenie Prezydenta.
Usytuowanie pomnika nie jest przypadkowe. Wymogiem konkursowym jest, aby figura Tadeusza Wendy była skierowana na Nabrzeże Pomorskie, które jest chętnie odwiedzane przez mieszkańców i turystów. Artyści mają swobodę wypowiedzi i kompozycji autorskiej, pod warunkiem, że zachowają figuratywny charakter pomnika lub jego dominującego elementu. Maksymalna wysokość pomnika to 4 metry.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie należy zgłosić do 24 lipca 2017 r. do godziny 15.00 w Urzędzie Miasta Gdyni w Kancelarii Ogólnej (al. Marszałka Piłsudskiego 52/54, 81-382 Gdynia). Zaś prace konkursowe będzie można składać w dniach 11-12 września 2017 r. w godzinach 10.00-15.00 w siedzibie Fundacji Helios (al. Jana Pawła II 11a). Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi najpóźniej 14 dni od złożenia prac konkursowych. Organizatorzy przewidują nagrody finansowe:
I nagroda – 25 000 zł
II nagroda – 20 000 zł
III nagroda – 15 000 zł
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości, rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania – od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, były dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek, zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym