W ostatnich dekadach coraz więcej towarów znajduje swój rynek zbytu daleko od miejsc ich produkcji. Jednocześnie coraz większą część handlu detalicznego stanowi handel elektroniczny. Obydwa te procesy determinują dynamiczny rozwój transportu. W ramach Trójmiasta przekłada się to na największe lokalne inwestycje: budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni (blisko 4 mld. PLN) oraz planowaną budowę Portu Centralnego w Gdańsku (szacowaną na około 12 mld. PLN). Skutkiem tego jest rosnące zapotrzebowanie na młodych pracowników, którzy wypełnią lukę na rynku pracy i w przyszłości stanowić będą kadrę kierowniczą niższego i średniego szczebla. Studia na kierunku „Transport i logistyka” bezpośrednio odpowiadają na to zapotrzebowanie.
Studia trwają 3 semestry i dzielą się na dwie specjalności: Inteligentne systemy transportowe i Transport Multimodalny i Śródlądowy. Studenci po pierwszym semestrze wybierają jedną z dwu specjalności, przy czym dokonany wybór ten nie zamyka im dostępu do przedmiotów typowych dla drugiej specjalności. Proponowany kierunek odchodzi od ogólnego i teoretycznego charakteru studiów magisterskich. Zamiast tego duży nacisk kładziony jest na przedmioty praktyczne, kluczowe dla przyszłej pracy zawodowej absolwentów. W programie jest więc blok prawno-menedżerski, informatyczny (w tym: informatyczne zarządzanie projektem transportowym, systemy GIS czy prowadzony po angielsku Computer Aided Engineering) i typowo techniczny (np. automatyzacja technologii przeładunkowych i sterowanie środkami transportu). Zajęcia mają za zadanie maksymalnie zaangażować studentów, czego przykładem jest projekt zespołowy „Projektowanie i eksploatacja nowoczesnych terminali logistycznych”. Nawet nauka języka angielskiego ukierunkowana jest na karierę zawodową – prowadzone przedmioty to: „Angielski dla inżynierów” i „Professional Communication in English”.
W rezultacie absolwent proponowanego kierunku studiów będzie przygotowany do pracy zawodowej w:
• przedsiębiorstwach armatorskich, spedycyjnych, firmach przewozowych oraz podmiotach gospodarczych stanowiących ich zaplecze,
• zakładach przemysłowych, biurach projektowych oraz instytutach naukowo-badawczych, prowadzących działalność związaną z transportem,
• przedsiębiorstwach oraz jednostkach organizacyjnych i naukowo-badawczych związanych z żeglugą i szeroko rozumianą gospodarką morską,
• firmach tworzących i wdrażających nowoczesne systemy informatyczne dla potrzeb transportu,
• dowolnej firmie, której funkcjonowanie obejmuje procesy transportowe.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni