W ostatnich dekadach coraz więcej towarów znajduje swój rynek zbytu daleko od miejsc ich produkcji. Jednocześnie coraz większą część handlu detalicznego stanowi handel elektroniczny. Obydwa te procesy determinują dynamiczny rozwój transportu. W ramach Trójmiasta przekłada się to na największe lokalne inwestycje: budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni (blisko 4 mld. PLN) oraz planowaną budowę Portu Centralnego w Gdańsku (szacowaną na około 12 mld. PLN). Skutkiem tego jest rosnące zapotrzebowanie na młodych pracowników, którzy wypełnią lukę na rynku pracy i w przyszłości stanowić będą kadrę kierowniczą niższego i średniego szczebla. Studia na kierunku „Transport i logistyka” bezpośrednio odpowiadają na to zapotrzebowanie.
Studia trwają 3 semestry i dzielą się na dwie specjalności: Inteligentne systemy transportowe i Transport Multimodalny i Śródlądowy. Studenci po pierwszym semestrze wybierają jedną z dwu specjalności, przy czym dokonany wybór ten nie zamyka im dostępu do przedmiotów typowych dla drugiej specjalności. Proponowany kierunek odchodzi od ogólnego i teoretycznego charakteru studiów magisterskich. Zamiast tego duży nacisk kładziony jest na przedmioty praktyczne, kluczowe dla przyszłej pracy zawodowej absolwentów. W programie jest więc blok prawno-menedżerski, informatyczny (w tym: informatyczne zarządzanie projektem transportowym, systemy GIS czy prowadzony po angielsku Computer Aided Engineering) i typowo techniczny (np. automatyzacja technologii przeładunkowych i sterowanie środkami transportu). Zajęcia mają za zadanie maksymalnie zaangażować studentów, czego przykładem jest projekt zespołowy „Projektowanie i eksploatacja nowoczesnych terminali logistycznych”. Nawet nauka języka angielskiego ukierunkowana jest na karierę zawodową – prowadzone przedmioty to: „Angielski dla inżynierów” i „Professional Communication in English”.
W rezultacie absolwent proponowanego kierunku studiów będzie przygotowany do pracy zawodowej w:
• przedsiębiorstwach armatorskich, spedycyjnych, firmach przewozowych oraz podmiotach gospodarczych stanowiących ich zaplecze,
• zakładach przemysłowych, biurach projektowych oraz instytutach naukowo-badawczych, prowadzących działalność związaną z transportem,
• przedsiębiorstwach oraz jednostkach organizacyjnych i naukowo-badawczych związanych z żeglugą i szeroko rozumianą gospodarką morską,
• firmach tworzących i wdrażających nowoczesne systemy informatyczne dla potrzeb transportu,
• dowolnej firmie, której funkcjonowanie obejmuje procesy transportowe.
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży