pc
Rozpocząć konflikt jest łatwo, zakończenie go może być niemożliwe - powiedział w poniedziałek w Nikaragui minister spraw zagranicznych Iranu Mohammad Dżawad Zarif. Nawiązał w ten sposób do pomysłu utworzenia europejskiej misji morskiej, chroniącej statki handlowe w cieśninie Ormuz.
Zarif ostrzegł Zachód przed "rozpoczęciem konfliktu" i podkreślił, że Iran nie dąży do konfrontacji, a piątkowe działania przeciwko brytyjskiemu tankowcowi Stena Impero w cieśninie Ormuz podjął w celu wdrożenia prawa międzynarodowego, a nie w odwecie za przechwycenie irańskiego tankowca Grace 1 dwa tygodnie wcześniej u wybrzeży Gibraltaru.
"Ważne jest to, aby wszyscy zdali sobie sprawę i aby Boris Johnson zrozumiał, że Iran nie dąży do konfrontacji - podkreślił Zarif, zwracając się do przyszłego premiera Wielkiej Brytanii - Iran chce mieć normalne stosunki, oparte na wzajemnym szacunku".
Szef irańskiego MSZ wyjaśniał, że pływający pod brytyjską banderą statek nie przestrzegał przepisów. "Nie odpowiadał na ostrzeżenia i przeszedł przez niewłaściwy kanał, zagrażając bezpieczeństwu żeglugi i nawigacji w Cieśninie Ormuz, za co jesteśmy odpowiedzialni" - powiedział Zarif i jednocześnie nazwał wydarzenia sprzed dwóch tygodni u wybrzeży Gibraltaru "piractwem" i "naruszeniem prawa międzynarodowego" przez władze brytyjskie.
Utworzenia europejskiej misji morskiej, chroniącej statki handlowe w cieśninie Ormuz, chce brytyjski minister spraw zagranicznych Jeremy Hunt.
W poniedziałek oświadczył on, że nowa służba skupiłaby się na ochronie swobody nawigacji w rejonie, przez który transportowane jest 20 proc. światowej ropy i 25 proc. skroplonego gazu ziemnego. "Jeśli Iran pozostanie na tej niebezpiecznej ścieżce, to musi zaakceptować, że ceną za to będzie większa obecność zachodniego wojska na wodach wzdłuż jego wybrzeża" - mówił Hunt.
Zarówno tankowiec Stena Impero, jak i jego 23-osobowa załoga przebywają w irańskim porcie w Bandar Abbas. Władze Iranu zapowiadały, że załoga ma pozostać na statku do zakończenia śledztwa.
Przejęcie Steny Impero jest prawdopodobnie odwetem władz w Teheranie za wcześniejszą decyzję Brytyjczyków o zatrzymaniu 4 lipca irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru w związku z podejrzeniami o próbę naruszenia sankcji UE nałożonych na Syrię. Trzy dni temu sąd w Gibraltarze podjął decyzję o przedłużeniu tymczasowego zatrzymania irańskiej jednostki na kolejne 30 dni. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne.
Malaria, a praca marynarzy na morzu - aspekty prawne
Wody balastowe a ekologia w polskim systemie prawnym
Podatki marynarskie: od 01.01.2022 roku Grecja z ulgą abolicyjną
Czarter na czas – efekt „overlap”
COVID-19 i blokada Kanału Sueskiego znacząco wpływają na łancuch dostaw i wzrost inflacji
Od dnia 30.03.2021 roku - nowe zasady przekroczenia granicy Polski
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 28267,00 $ | tona | 1,68% | 16 kwi |
Cynk | 2853,00 $ | tona | 1,57% | 16 kwi |
Aluminium | 2308,00 $ | tona | -0,86% | 16 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |