pc
Sąd w Moskwie przedłużył w środę do 24 lipca areszt dla 24 marynarzy Ukrainy zatrzymanych w listopadzie w rejonie Cieśniny Kerczeńskiej. Sąd odrzucił wniosek obrony, która uważa marynarzy za jeńców wojennych, by w sprawie aresztu wypowiedział się sąd wojskowy.
Rozprawa odbywała się w środę za zamkniętymi drzwiami na prośbę prokuratora, który powoływał się na utajnienie śledztwa i względy bezpieczeństwa. Tak jak podczas poprzednich posiedzeń sądowych marynarze byli podzieleni na czteroosobowe grupy i sąd wydawał decyzje w sprawie każdej z tych grup. Dziennikarze oraz krewni marynarzy - kilkadziesiąt osób - zostali wpuszczeni na salę rozpraw dopiero na ogłoszenie postanowienia.
Przed budynkiem sądu jednoosobową pikietę prowadził aktywista trzymający plakat z napisem: "Wolność dla ukraińskich marynarzy".
Dla prasy wypowiedziała się ukraińska rzeczniczka praw człowieka Ludmyła Denysowa. Przekazała, że marynarze czują się dobrze. Zapewniła też, że "w różnych formatach" trwa dialog w sprawie umożliwienia ich powrotu do kraju.
Marynarze, członkowie załóg trzech niewielkich ukraińskich okrętów wojennych, są oskarżeni o nielegalne przekroczenie granicy Rosji. Śledztwo we wszczętej przez Rosję sprawie karnej przedłużono do 25 sierpnia.
Sąd odrzucił w środę prośbę adwokatów, by wniosek Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB) o przedłużenie aresztu został rozpatrzony przez sąd wojskowy. Władze Ukrainy i sami marynarze mówią o tym, że zatrzymani mają status jeńców wojennych. Opinię tę poparli rosyjscy obrońcy praw człowieka ze Stowarzyszenia Memoriał, którzy ponadto uznali marynarzy za więźniów politycznych.
W przeddzień środowej rozprawy Ukraina ogłosiła, że zwróciła się do Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza o podjęcie działań, które zmuszą Rosję do uwolnienia załóg przejętych okrętów. W reakcji MSZ Rosji oceniło, że "incydent kerczeński" nie podlega jurysdykcji trybunału i że nie może on ingerować w prowadzone w Rosji postępowanie karne.
Pod koniec listopada 2018 roku siły rosyjskie ostrzelały i przejęły trzy okręty, które próbowały przepłynąć z Morza Czarnego na Morze Azowskie przez łączącą te akweny Cieśninę Kerczeńską. Rosja oskarżyła władze Ukrainy o celowe sprowokowanie incydentu i zapewniła, że okręty nielegalnie przekroczyły jej granicę w rejonie, gdzie przebiegała ona jeszcze przed anektowaniem Krymu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych