• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Przegląd eksportu polskich stoczni produkcyjnych

Mateusz Kowalewski

01.06.2019 12:36 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Przegląd eksportu polskich stoczni produkcyjnych - GospodarkaMorska.pl

Mimo światowego kryzysu polskie stocznie produkcyjne umiejętnie znajdują swoje miejsce na rynku. Wysoka jakość usług, specjalistyczne produkty oraz kooperacja z europejskimi liderami stały się receptą na trudne czasy. Wartością polskich stoczni jest wykfalifikowana kadra pracownicza, coraz większy dostęp do nowych technologii oraz doskonałe zaplecze projektowe. Połączenie wieloletnich tradycji stoczniowych i doświadczenia z nastawieniem na innowację, ekologię i wysoką specjalizację powoduje, że Polska jest dostawcą w pełni wyposażonych jednostek oraz elementów statków. Przedstawiamy wybrane projekty stoczniowe zrealizowane i przekazane klientom na przestrzeni ostatnich miesięcy.

W pełni wyposażone jednostki, częściowo wyposażone kadłuby oraz megabloki olbrzymich wycieczkowców ze Stoczni Crist

W pełni wyposażone statki do zadań specjalnych

"Aqua Tromøy" jednostka typu live fish carrier dla norweskiego klienta Artic Shipping AS - w pełni wyposażony statek typu multipurpose live fish carrier ma 76,90 m długości, 15 m szerokości oraz 8 m wysokości bocznej. Ten nowoczesny, zautomatyzowany i wielozadaniowy statek autorstwa norweskiego biura projektowego Seacon AS został wyposażony w napęd dieslowo-elektryczny. Na jego pokładzie przewidziano dwie ładownie na ryby o łącznej pojemności 3 000 m3.

Prom pasażersko-samochodowy dla islandzkiego armatora - nowoczesna konstrukcja pozwala na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich. Prom ma długość 69,38 m, szerokość 15,10 m i może zabrać na pokład 540 pasażerów + 10 osób z załogi. Prom obsługiwać będzie trasę pomiędzy Landeyjahöfn a Vestmannaeyjar – wyspami leżącymi w archipelagu Westmana, położonym 9 kilometrów od południa Islandii.

Częściowo wyposażone kadłuby na miarę XXI wieku

Color-Hybrid największy na świecie prom hybrydowy - częściowo wyposażona jednostka pasażersko-samochodowa została zbudowana w CRIST na zlecenie norweskiej stoczni Ulstein. Color Hybrid to jeden z największych statków, jakie w ostatnich latach powstały w polskich stoczniach. Prom ma 160 m długości i 27,10 m szerokości. Zostanie wyposażony w hybrydowy system napędu głównego, który połączony z odpowiednimi parametrami jednostki zapewni jej wysoką manewrowość. Proces ładowania baterii każdorazowo będzie odbywał się w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub na samym pokładzie statku. Jednostka pomieści 2 000 pasażerów oraz 500 pojazdów.

Kadłub polarnego statku pasażerskiego z X-BOW - nowoczesny, częściowo wyposażony kadłub jednostki National Geographic Endurance. Kadłub ma ok. 125 m długości i ponad 20 m szerokości. Zgodnie z założeniami statek będzie posiadał najwyższą klasę lodową i jest budowany zgodnie z opatentowanym projektem kadłubów z linii X- BOW. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzenia fal o kadłub, co zwiększy komfort podróżowania oraz ograniczy hałas i wibracje. Jednostka pomieści 126 pasażerów w 69 przestronnych kabinach i apartamentach. Eksplorację ma ułatwić nowatorski system „Zodiac”, który umożliwi szybkie i bezpieczne zejście na ląd, zapewniając ekspresowy dostęp do każdego miejsca docelowego.
Statek budowany jest dla armatora Lindblad Expeditions. To przedsiębiorstwo zajmujące się organizacją rejsów wycieczkowych w rejony arktyczne. Promuje również działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Firma blisko współpracuje z National Geopraphic.

"Acta Centaurus” - częściowo wyposażona jednostka do obsługi morskich farm wiatrowych powstała według projektu SX195 opracowanego przez biuro projektowe Ulstein Design & Solutions AS. Statek ma 93 m długości, 18 m szerokości, 3 200 t nośności i 6 metrów zanurzenia. Powierzchnia jego pokładu to 500 m2. Jednostka typu SOV (service operation vessel) będzie pracowała przy budowie, montażu i konserwacji morskich farm wiatrowych.

Megabloki dla megawycieczkowców

Megabloki dla francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique (dawniej STX France) - dwa bloki o długości 124,5 m długości, 43 m szerokości oraz 8,5 m wysokości są elementami konstrukcji wycieczkowców klasy Meraviglia-Plus budowanych dla operatora MSC Cruises. Bloki ważą około 6 700 t plus wyposażenie. Część siłowniana bloków jest w pełni wyposażona, bez kabli i rozruchów. Podczas realizacji każdego z bloków zamontowano prawie 30 km rurociągów i ponad 1 000 t urządzeń. Wycieczkowce klasy Meraviglia-Plus budowane dla MSC Cruises to MSC Grandiosa i MSC Virtuosa. Statki pasażerskie będą miały 331 m długości, 43 m szerokości, 181 000 GT oraz osiągną prędkość 23 w. Na pokład zabiorą 1 700-osobową załogę i 6 334 pasażerów, dla których powstaną 2 444 kabiny. Jednostki będą miały 19 pokładów.

Statki i megabloki ze stoczni Marine Projects

M/V Zephyr - częściowo wyposażony statek rybacki dla stoczni Larsnes Mek. Verksted AS. Trawler pelagiczny powstał na zamówienie brytyjskiego armatora Zephyr Fishing Company Ltd. z Lerwick na Szetlandach. Trawler Zephyr ma 75,40 m długości, 15 m szerokości i 6,30 m wysokości bocznej. Wyposażony jest w 12 zbiorników RSW o pojemności 2 500 m3. Moc napędu jednostki to 6 960 kW (Wärsilä 12V33). Na jej pokładzie będzie pracowała 14-osobowa załoga.

„Hovden Viking” - częściowo wyposażony sejner zbudowany dla norweskiego armatora Hovden Senior AS. Jednostka typu purse seiner / danish seiner ma 46 metrów długości, 12 szerokości i może pomieścić 12 osobową załogę. Jej budowa została ukończona w norweskiej stoczni Larsnes Mek. Verksted.

Bloki do budowy nowego promu Bittany Ferries - dwa bloki wykonane dla stoczni Flensburger Schiffbau Gsellschaft (FSG). Sześciopoziomowy blok rufowy nadbudówki ma 48,7 m długości, 31 m szerokości i waży ok. 2 074 t. Dziobowa część nadbudówki na ten sam statek ma 47,95 m długości, 31 m szerokości i waży 1 967 t. Mostek nawigacyjny ma szerokość 39 m. Oba bloki zostały dostarczane przez stocznię Marine Projects Ltd. w zaawansowanym stanie wyposażenia pomieszczeń wewnętrznych. Będą zamontowane na kadłubie promu ro-pax o nazwie Honfleur zamówionego przez armatora Brittany Ferries. Nowoczesna jednostka zasilana LNG (dual fuel) będzie miała 187,40 m długości, 31 m szerokości, 6,35 m zanurzenia, 42 00 GT i 2 600 m linii ładunkowej. Na pokład zabierze 1 670 pasażerów. Prom będzie pływał na trasie Caen-Portsmouth.

Nadbudówka na duży prom pasażersko - samochodowy dla armatora Irish Continental Group (ICG) - nadbudówka czteropokładowa o masie około 5 500 ton, wraz z ozdobnym kominem zbudowana została przez Marine Projects Ltd., w trzech częściach ze względu na jej znaczne rozmiary ( łączna długość 158m ). Nadbudówka została przekazana niemieckiej stoczni Flensburger Schiffbau jako częściowo wyposażona i całkowicie pomalowana w Marine Projects Ltd., co znacznie przyśpieszyło proces budowy statku. Każdy z trzech bloków nadbudówki został przetransportowany do Flensburga na oddzielnym pontonie morskim. Po przybyciu na miejsce poszczególne bloki zostały przy pomocy dźwigów, wstawione na budowany we Flensburgu kadłub promu.

Luksusowy jacht ze stoczni Conrad Shipyard

Conrad C133 Viatoris - największy w pełni wyposażony superjacht, jaki został kiedykolwiek zbudowany w Polsce. Jednostka transoceaniczna ma 40 metrów długości i 8 metrów szerokości. Zanurzenie jachtu to 2,5 m, masa 385 t, tonaż pojemnościowy brutto 388, prędkość podróżna / maksymalna 12/13 węzłów, zasięg 4000 MM przy prędkości 10,5 w. Yacht znalazł się wsród finalistów prestiżowego konkursu World Superyacht Awards 2019. Bezpieczeństwo, komfort, luksus, najwyższa jakość oraz wykorzystanie najnowszych zaawansowanych technologii stanowiły priorytety zarówno na etapie projektowania jak i w trakcie budowy tej jednostki. W efekcie powstał wyjątkowy model jachtu motorowego Conrad C133, będący połączeniem światowej klasy designu i technologii z kunsztem polskiego rzemiosła.

Specjalistyczne statki ze stoczni Safe Co. Ltd.

Wielofunkcyjny holownik Isle of Jura - druga jednostka typu RSV 3315 budowana przez stocznię Safe dla Damen Shipyards Hardinxveld (pierwsza została przekazana w 2016 r.). W stoczni Safe holownik został wyposażony w kompletne układy napędowe i pełne systemy rurarskie. Statek został także pomalowany. Dokumentację roboczą i model, po modyfikacjach uwzględniających uwagi armatora, w całości wykonało biuro projektowe stoczni Safe, tzw. PR. Jak podaje Damen, holowniki z tej serii mają 33,18 m długości, 14,5 m szerokości, 3,85 m zanurzenia i 499 GT. Ich uciąg na palu to 41,5 T, a maksymalna prędkość – 10 w. Jednostki przeznaczone są m.in. do holowania i kotwiczenia innych jednostek oraz pracy przy montażu konstrukcji morskich.

Seihaust - fish process vessel. Prototypowa jednostka ma 49,7 m długości i 11 m szerokości. Statek-przetwórnia, służący także do transportu świeżej ryby na niewielkie odległości, został wyposażony m.in. w sześć zbiorników RSW o pojemności 600 m3. Safe wykonał stalowy kadłub i aluminiową sterówkę, dodatkowo zamontował kompletny układ napędowy, systemy rurarskie oraz pomalował jednostkę.

Multicat 3515 - częściowo wyposażony, prototypowy holownik. Statek zbudowany na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Shipyards Hardinxveld. W stoczni Safe jednostkę wyposażono w kompletne układy napędowe oraz pełne systemy rurarskie. Multicat 3515 został też pomalowany. Dokumentację roboczą i model w całości wykonało biuro projektowe stoczni Safe. Budowę holownika nadzoruje towarzystwo klasyfikacyjne Bureau Veritas.

TBN Trondskjær/ TBN Støttfjord - sejnery wykonane na zamówienie stoczni Stadyard AS.  Częściowo wyposażone sejnery mają 39,70 m długości i 9,80 m szerokości. Jednostki wyposażono w 6 zbiorników na chłodzoną wodę morską (RSW), służących do przewozu żywych ryb. Łączna pojemność zbiorników to ok. 425 m3. Na statkach zaprojektowano trzy pojedyncze i cztery dwuosobowe kabiny dla 10 członków załogi.

Statki rybackie ze Stoczni Remontowej Nauta

Ocean Star - najbardziej efektywna jednostka w swojej klasie na świecie. W pełni wyposażony trawler powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP.  Ocean Star ma 87 m długości i 18 m szerokości. Trawler został wyposażony w silnik o mocy 7 000 kW, który, współpracując z dwoma sterami strumieniowymi, zapewnia mu bardzo dobrą manewrowość podczas zarzucania i zbierania sieci. Dodatkowo zainstalowane zostały na nim najnowocześniejsze urządzenia do połowu i przechowywania ryb, a także specjalistyczne wyposażenie służące do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich rodzaju i wielkości. Ocean Star wybudowano według projektu firmy Wärtsilä Ship Design, a jakość jego wykonania była nadzorowana przez największe na świecie towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL.

RAV - częściowo wyposażony trawler powstał na zamówienie duńskiego klienta – firmy Karstensens Skibsvaerft AS, z którą Nauta współpracuje od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów. To szesnasty statek, który zostanie przekazany tej stoczni. RAV ma 78 m długości i 15 m szerokości. Będzie posiadał klasę DnV + 1A1 Fishing Vessel Ice E0 TMON. Na pokładzie zakwaterowanie znajdzie 12/16 osób. Port macierzysty trawlera to Trondheim.

Częściowo wyposażony trawler ze stoczni Nauta Hull

Knut Olav to 60-ty kadłub wybudowany w historii Nauta-Hull. Ma 43 m długości i 10 m szerokości. Częściowo wyposażony kadłub powstał na zamówienie duńskiej stoczni Vestværft. Ostatecznie trafi do norweskiego klienta Knut Olav AS. Statek będzie wykorzystywany do połowów przybrzeżnych włokiem lub okrężnicą. Zostanie wyposażony m.in. w zbiorniki RSW do przechowywania ryby w temperaturze 0-1 st.

Hybrydowe promy dla Londyńczyków ze stoczni Remontowa Schipbuilding

Dame Vera Lynn / Ben Woollacott - dwa hybrydowe promy zamówione przez
brytyjskiego armatora Transport for London.  Jednostki mają 62,30 m długości całkowitej, 60 m długości między pionami oraz 18,80 m szerokości. Zabiorą na pokład 150 pasażerów i 45 samochodów osobowych. Niższe koszty eksploatacji promów zapewni przyjazny dla środowiska napęd hybrydowy, który został wyposażony w dwa zespoły prądotwórcze z silnikami wysokoprężnymi. W normalnych warunkach będzie pracował tylko jeden z nich, a szczytowe zapotrzebowanie na moc wypełni energia elektryczna z baterii. Zespoły prądotwórcze wyposażone zostały w systemy oczyszczania spalin: katalizatory SCR (Selective Catalytic Reduction) oraz filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter).

Kadłuby i bloki ze stoczni Montex

MF Munken - częściowo wyposażony kadłub nowoczesnego hybrydowego promu zbudowanego na zamówienie przewoźnika FosenNamsos Sjø. Statek ma 107,70 m długości, 16,8 m szerokości, 5,50 m wysokości bocznej, 4 m zanurzenia oraz 3 850 GT. Na jego pokładzie zmieści się 130 samochodów oraz 399 pasażerów. MF Munken o napędzie dieslowo-elektrycznym będzie zasilany bateriami Siemensa. Czas ładowania to zaledwie 5 minut. Dzięki specjalnie opracowanej budowie kadłuba, wysokowydajnym systemom ogrzewania i wentylacji oraz automatycznemu cumowaniu prom zużyje ponad 70% mniej energii w porównaniu do podobnych jednostek napędzanych tradycyjnym paliwem.

Bloki do arktycznego wycieczkowca Fridtjof Nansen - budowa bloków o łącznej wadze 2 500 t została zrealizowana w 6 miesięcy na zlecenie stoczni Kleven Verft i obejmowała część dziobową, rufowa oraz elementy nadbudówki. Statek pasażerski będzie miał 140 m długości, 23,6 m szerokości, 5,3 m zanurzenia i 20 889 GT, a na pokład zabierze 530 pasażerów.

Kadłuby ze Stoczni Szczecińskiej


Kadłuby megajachtów - dwa kadłuby o długości 79 i 70 metrów oraz szerokości 12 metrów o wadze ponad 500 ton powstały na terenie Stoczni Szczecińskiej w firmie G+K Steelcon na zlecenie stoczni niemieckiej. Konstrukcje kadłubów zostały zaprojektowana na indywidualne zamówienie i są prototypami.

Ekologiczny prom dla Duńczyków - jednostka ma 44 m długości, 12 m szerokości i waży 298 t. Zostanie wyposażona w napęd elektryczny. Kadłub wykonała szczecińska firma Spawrem.

Oscar Sund - częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany dla norweskiego armatora przez firmę Kedat ze Szczecina. MS Oscar Sund to jednostka szkoleniowa budowana dla szkoły średniej w Meløy w Norwegii. Statek ma 24 m długości, 8 m szerokości i 3 m zanurzenia. Kadłub został wyposażony w ster, śrubę, echosondę i systemy rurarskie.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.