klastermorski.com.pl
Kolejne spotkanie członków Polskiego Klastra Morskiego odbyło się na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. O historii wydziału i jego współczesnych dokonaniach naukowych i dydaktycznych mówił dr hab. inż. Wojciech Litwin, prodziekan ds. nauki.
Od 1945 r. wydział wypromował ponad 5500 mgr inż. i inż., od 1950 r. – blisko 240 doktorów nauk technicznych oraz od 1961 r. – około 50 doktorów habilitowanych. Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej odwołuje się do tradycji i aktywności wcześniejszych jednostek organizacyjnych. W chwili utworzenia Królewskiej Politechniki w Gdańsku 1 października 1904 r., był jednym z sześciu wydziałów, który zainicjował w Gdańsku edukację i naukę związaną z okrętownictwem.
Te działania kontynuowali pracownicy naukowi i techniczni dynamicznie rozwijającego się Wydziału Budowy Okrętów, utworzonego w ramach Politechniki Gdańskiej, utworzonej dekretem Krajowej Rady Narodowej z dnia 24 maja 1945 r. W tym okresie wykształcono wielu wybitnych inżynierów i prowadzono wiele unikalnych badań naukowych w ramach Instytutu Okrętowego, Wydziału Budowy Okrętów oraz utworzonego w 1990 r. Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa. Obok kierunku studiów Oceanotechnika, wydział prowadzi dwa nowe kierunki – Energetyka i Transport.
Obecnie działalność naukowa i dydaktyczna wydziału skupiona jest w sześciu katedrach. Katedra Projektowania Okrętów i Robotyki Podwodnej zajmuje się między innymi projektowaniem okrętów i obiektów oceanotechnicznych, mechaniką i hydromechaniką okrętu oraz techniką głębinową. Na wydziale działają również Katedra Technologii Obiektów Pływających, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa, Katedra Hydromechaniki i Hydroakustyki, Katedra Siłowni Morskich i Lądowych, Katedra Mechatroniki Morskiej oraz Katedra Automatyki i Energetyki. Wydział nadawał Politechnice Gdańskiej unikalny charakter, ponieważ gdańska uczelnia wyróżniała się spośród innych palcówek politechnicznych faktem, że tu właśnie zajmowano się naukami związanymi z okrętownictwem, kształcono projektantów i inżynierów budowy statków, okrętów i innych obiektów pływających. Wśród wielu badań naukowych pracownicy wydziału mają na swoim koncie unikalne konstrukcje jednostek pływających, w tym z napędem elektrycznym i hybrydowym, a nawet projekt hotelu podwodnego.
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem