• <

Wynik wyszukiwania - "regulacje" - Wiadomości

W czwartek w PE głosowanie, które może uderzyć w polskie przetwórstwo rybne

W czwartek posłowie do Parlamentu Europejskiego będą głosować nad regulacjami, które - jeśli nie zostaną odrzucone - uderzą w sektor przetwórstwa rybnego w Polsce. Gra toczy się o gałąź gospodarki wartą dla naszego kraju 2,5 mld euro rocznie i o kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionach dotkniętych strukturalnym bezrobociem.
10.04.2024

Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”

W tradycyjnym systemie common law, terminowa płatność „hire” (opłaty czarterowej), jakkolwiek należąca do kluczowych obowiązków czarterującego, nie stanowi warunku istotnego umowy czarteru na czas.
08.04.2024

Raportowanie ESG – nowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców i brak polskich regulacji

W poprzedniej publikacji autorzy wskazali na nowy obowiązek, jaki będzie ciążył na przedsiębiorcach, a który związany jest ze sprawozdawczością przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. W niniejszym artykule zostanie m.in. wskazana skala obciążenia finansowego, które będzie ciążyć na przedsiębiorcach w związku z przystosowaniem prowadzonego biznesu do standardów wynikających z Dyrektywy CSRD.
29.03.2024

Offshore Wind 2.0. Broń, amunicja, UXO na Bałtyku - czy jest się czego bać?

Co jakiś czas wraca temat niebezpiecznych substancji chemicznych czy broni, jakie zostały zrzucone na dno Bałtyku po II wojnie światowej. Czy te pozostałości stanowią zagrożenie dla projektów offshore i pracowników? Czy poszczególne firmy, projekty, a także administracja są przygotowane na takie ewentualności? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali uczestnicy panelu dyskusyjnego "Bezpieczeństwo dna morskiego – UXO, wraki, broń chemiczna", odbywającego się w ramach konferencji Offshore Wind 2.0.
21.03.2024

Badanie opinii Polaków na temat narodowej bandery. Co sądzą o flocie handlowej?

Polska nie posiada morskiej floty handlowej pod narodową banderą. Brak nowoczesnych regulacji dotyczących żeglugi i pracy na morzu spowodował, że eksploatacja statków pod narodową banderą, jest ekonomicznie nieopłacalna. W związku z tym armatorzy eksploatują swoje statki pod obcymi banderami a ci z innych państw nie są zainteresowani rejestrowaniem statków pod polską banderą. W świetle tych narastających problemów Pracownia Badań Społecznych w Sopocie przeprowadziła sondaż opinii publicznej na temat polskiej bandery
20.02.2024

Czarter na podróż – zakończenie okresu ładowania

Okres ładowania („laytime”) jest ustalonym (umownie lub zwyczajowo) okresem, będącym w wyłącznej dyspozycji frachtującego (czarterującego), przeznaczonym do przeprowadzenia operacji za/wyładunkowych towaru objętego daną umową czarteru.
07.02.2024

Wyzwanie cyberbezpieczeństwa w energetyce morskiej. Rozmowa z Mateuszem Romowiczem [wideo]

W obliczu nadchodzącej rewolucji energetycznej związanej z rozwojem sektora offshore wind, Polska staje przed szeregiem wyzwań technologicznych i regulacyjnych. Kwestią o szczególnej wadze jest cyberbezpieczeństwo – element, który Mateusz Romowicz, radca prawny z Kancelarii Legal Marine, wskazuje jako kamień węgielny ochrony krytycznej infrastruktury państwa. Jednocześnie zaznacza, że skuteczna transformacja wymaga zasilenia lokalnej branży stosownie wykwalifikowanymi pracownikami.
22.12.2023

Umowa o budowę statku – notyfikacja „permissible delay” („force majeure”)

W naszych publikacjach cz I i II Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I rozpoczęliśmy analizę postanowień kontraktowych dotyczących opóźnienia w budowie i dostawie statku. W niniejszym opracowaniu kontynuujemy omówienie wymogów związanych z prawidłowym zgłoszeniem okoliczności/zdarzeń mających charakter „siły wyższej” (a szerzej „permissible delay”), które uprawniają stocznię do przedłużenia okresu dostawy statku („delivery date”).
11.12.2023

Czarter na czas – „off-hire”

W naszych opracowaniach „Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I, Czarter na czas - klauzula Off-hire. Część II, Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część III) dokonaliśmy szczegółowej analizy klauzul wyłączających czasowo obowiązek zapłaty przez czarterujących opłaty czarterowej („hire”). Wobec wielu pytań i komentarzy, które wywołały przedmiotowe opracowania, pozwolimy sobie na zbiorcze podsumowanie tego niezwykle istotnego zagadnienia kontraktowego.
01.12.2023

Nowe wytyczne UE dla jakości powietrza - SeaData zapowiada wsparcie dla firm w dostosowaniu się do przepisów

W ramach działań na rzecz poprawy jakości powietrza, Unia Europejska zdecydowanie zaostrza regulacje dotyczące emisji szkodliwych substancji. Zmiany, które mają wejść w życie w roku 2035, obejmują wprowadzenie surowszych limitów dla zanieczyszczeń takich jak pyły zawieszone (PM2.5, PM10), dwutlenek azotu (NO2), dwutlenek siarki (SO2) i ozon (O3).
06.11.2023

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I)

Umowy kupna-sprzedaży statków stanowią stały element międzynarodowego obrotu morskiego. Podczas gdy „segmentowość” sprzedawanego tonażu podlega znacznym fluktuacjom rynkowym (np. aktualnie obserwuje się praktyczny zastój w kupnie/sprzedaży kontenerowców przy dużym obrocie w segmencie wycieczkowców i tankowców), średnia „roczna wielkość” światowego tonażu, będącego przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży, pozostaje względnie stabilna.
25.10.2023

The "Ever Given" [2023] – pierwsze prawne starcie

Około godz. 05:04 UTC w dniu 23 marca 2021 roku, kontenerowiec (ULCV) EVER GIVEN wszedł na mieliznę w Kanale Sueskim. Statek pozostał unieruchomiony przez sześć dni, blokując przejście kanałem w obu kierunkach.
08.09.2023

Poprawki senackich komisji do ustawy o wyznaczeniu strategicznych złóż kopalin

Senackie komisje środowiska i gospodarki przyjęły we wtorek pakiet poprawek legislacyjnych do nowelizacji Prawa geologicznego i górniczego, która przewiduje m.in. zdefiniowanie strategicznych złóż kopalin podlegających szczególnej ochronie.
11.07.2023

Konosament – wybrane zagadnienia praktyczne

Konosament („bill of lading („B/L”)) jest specyficznym dokumentem przewozowym, mającym charakter papieru wartościowego („negotiable document of title”). Wyróżnia się trzy funkcje konosamentu. Jest on zatem potwierdzeniem przyjęcia przez przewoźnika do przewozu określonego (co do ilości, charakteru i stanu zewnętrznego) ładunku.
14.05.2023

Europosłanka Zalewska: w Polsce unijna polityka dotycząca rybołówstwa doprowadziła do rujnacji tej dziedziny gospodarki

W Polsce Unijna polityka dotycząca rybołówstwa doprowadziła do rujnacji tej dziedziny gospodarki – mówiła w czwartek w Parlamencie Europejskim eurodeputowana PiS Anna Zalewska w trakcie debaty pt. Oceany, różnorodność biologiczna i rybołówstwo.
11.05.2023

Umowa o budowę statku – zmiana przepisów klasyfikacyjnych

Każda umowa o budowę statku, obok podstawowego wymogu aby statek, który jest przedmiotem umowy, wybudowany został przez stocznię zgodnie z warunkami tejże umowy i specyfikacji technicznej („specification”) przewiduje dodatkowo, aby:
04.05.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część II

Opracowanie niniejsze jest kontynuacją artykułu Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I. Podjęliśmy się w nim wyjaśnienia niezwykle istotnego w codziennej praktyce żeglugowej i handlowej zagadnienia – kiedy, w jakich warunkach i na jakiej podstawie przewoźnik, reprezentowany przez kapitana statku lub innego przedstawiciela, jest uprawniony do skutecznego zabrudzenia/zaklauzowania konosamentu w zakresie deklaracji ładunkowej bez groźby naruszenia przez przewoźnika warunków umowy frachtowej.
05.04.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I

Konosament, zarówno w klasycznym systemie common law, jak i pod rządami Reguł Hague-Visby 1924/1968/1979 – (COGSA 1971), stwarza domniemane przyjęcie na statek przez przewoźnika określonego ładunku do przewozu w takiej ilości i stanie jak to uwidoczniono w konosamencie.
17.03.2023

Baltic Ports for Climate - zdecydowane podejście do ambitnych celów

Pierwsza edycja Baltic Ports for Climate odbyła się dziś podczas konferencji Transport Week 2023 w Gdyni. Wydarzenie, będące nową inicjatywa Baltic Ports Organization (BPO), zorganizowane we współpracy z Actia Forum i z udziałem blisko 100 uczestników skupiło się na podejściu portów bałtyckich do odpowiedzialności wobec zmian klimatu.
15.03.2023

Zrewidowane wytyczne w zakresie hałasu podwodnego. Konieczne niezwłoczne działania

W mijającym tygodniu Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime Organization - IMO) poczyniła postępy w zakresie regulacji dotyczących hałasu podwodnego ze statków oraz jego szkodliwego wpływu na faunę morską. Sojusz na rzecz Czystej Arktyki (Clean Arctic Alliance - CAA) apeluje o niezwłoczne opracowanie programu konkretnych działań na rzecz redukcji emisji.
29.01.2023

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część I

W umowach czarteru na czas standardowo znajduje się postanowienie określające czas i miejsce, w którym winno nastąpić wydanie statku (delivery) czarterującemu przez armatora. Nie wolno zignorować tego formalnego postanowienia umownego. Jak wyjaśnił to późniejszy Lord, sędzia Roskill w sprawie „Cheikh Boutros Selim El-Khoury v Ceylon Shipping Lines Ltd.” (The Madeleine) – „It is, of course axiomatic that in a time charter (…).
23.02.2022

Opublikowano wytyczne klasowe dla autonomicznych statków

Niedawno opublikowano wytyczne klasowe dla morskich autonomicznych statków nawodnych (Maritime Autonomous Surface Ships, MASS). Warto przyjrzeć się im bliżej.
22.11.2021

PSEW o wyzwaniach i barierach w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej

Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej wystosowało pismo, w którym wzywa do uproszczenia procedur i ustabilizowania założeń dotyczących morskich farm wiatrowych.
02.10.2021

Wyzwanie cyberbezpieczeństwa w energetyce morskiej. Rozmowa z Mateuszem Romowiczem

W obliczu nadchodzącej rewolucji energetycznej związanej z rozwojem sektora offshore wind, Polska staje przed szeregiem wyzwań technologicznych i regulacyjnych. Kwestią o szczególnej wadze jest cyberbezpieczeństwo – element, który Mateusz Romowicz, radca prawny z Kancelarii Legal Marine, wskazuje jako kamień węgielny ochrony krytycznej infrastruktury państwa. Jednocześnie zaznacza, że skuteczna transformacja wymaga zasilenia lokalnej branży stosownie wykwalifikowanymi pracownikami.
22.12.2023

Bezpieczeństwo morskie odpowiada na coraz trudniejsze wyzwania

Bezpieczeństwo morskie staje przed coraz trudniejszymi zadaniami. O wyzwaniach, planach i zagrożeniach z nim związanych rozmawiali eksperci podczas Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim. Jak poinformował Cezary Łuczywek, szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, liczba wypadków od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie.
20.04.2017

Dziękujemy za wysłane grafiki.