Branża offshore wind stawia czoła wyzwaniom dotyczącym montażu coraz potężniejszych fundamentów typu monopal. Ulstein zgłosił do opatentowania U-Stern – innowacyjny projekt konstrukcji rufy statków instalacyjnych. Zaproponowane rozwiązanie ma zapewnić inteligentną, bezpieczną metodę transportu oraz montowania monopali.
U-Stern wygląda jak proste wcięcie w rufie. Opracowana przez Ulstein Design & Solutions B.V. koncepcja zakłada transportowanie oraz obracanie monopali wzdłuż płaszczyzny symetrii statku ustawionego pod wiatr. Pozwala to minimalizować ruchy jednostki instalacyjnej, a tym samym jej zużycie paliwa, przy znakomitej ochronie przed falami co udowodniły wykonane badania CFD. Kombinacja U-Stern z systemami poślizgowymi poprzecznymi i podłużnymi eliminuje konieczność korzystania z wyciągów podczas operacji montażu. Główny żuraw używany jest jedynie do wsparcia fundamentu podczas jego podnoszenia z pokładu i opuszczania na dno.
Instalacja fundamentów nowej generacji staje się w ten sposób bezpieczniejsza, bardziej inteligentna i bardziej konkurencyjna.
U-Stern to efekt ponad 2 lat działań badawczo-rozwojowych nad lepszym zrozumieniem dynamiki instalacji fundamentów na statkach pozycjonowanych dynamicznie. Rozwiązanie zaproponowane przez Ulstein ma znaczną przewagę nad tradycyjnymi metodami montażu monopali z burty jednostki.
Do najistotniejszych korzyści z implementacji U-Stern można zaliczyć:
– Koncepcja podłużnej instalacji monopali wynika z naszego bogatego doświadczenia w projektowaniu statków do układania rurociągów na dnie akwenów morskich – tłumaczy Edwin van Leeuwen, dyrektor zarządzający w Ulstein Design & Solutions BV.
U-stern znajdzie swoje zastosowanie również w szerszym spektrum operacji morskich. – Rozwiązanie nadaje się także do instalacji platform typu jacket oraz innych prac związanych z podnoszeniem ciężkich ładunków – dodaje van Leeuwen.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej