RWE podpisało umowę z Jan De Nul Group w celu zabezpieczenia długoterminowego użytkowania dwóch statków instalacyjnych nowej generacji do przyszłej budowy fundamentów i turbin wiatrowych na morzu. Czartery są wspierane przez umowę serwisową, w ramach której Jan De Nul Group zapewni zarówno wewnętrzne, jak i rynkowe rozwiązania i usługi. Dzięki temu wesprze, a także przeprowadzi kampanie instalacyjne dla morskich projektów wiatrowych RWE.
Partnerstwo firm obejmuje wyłączny i długoterminowy czarter dwóch specjalistycznych statków instalacyjnych Les Alizés i Voltaire. Oba statki mogą być wykorzystywane w obecnych i przyszłych projektach budowlanych RWE, a w razie potrzeby do prowadzenia kampanii konserwacyjnych w istniejącej flocie morskich elektrowni wiatrowych.
- Europa potrzebuje więcej morskiej energii wiatrowej, aby osiągnąć ambitne cele klimatyczne. Już teraz wnosimy znaczący wkład w rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Europie i na świecie. Dzięki temu strategicznemu partnerstwu RWE poczyniło duży krok w kierunku zapewnienia niezbędnych statków instalacyjnych i usług do realizacji naszych wielkoskalowych morskich farm wiatrowych Thor i Hollandse Kust West VII, a także kolejnych projektów. Tego rodzaju umowy są dokładnie tym, czego potrzebujemy w kontekście trudnej sytuacji rynkowej - mówi Sven Utermöhlen, CEO RWE Offshore Wind.
Statek Les Alizés został wyczarterowany na ponad pięć lat. Jest przeznaczony do transportu, podnoszenia i instalowania fundamentów turbin wiatrowych. Dzięki możliwości podnoszenia do 5000 ton i ładowności pokładu wynoszącej 61 000 ton, jest on w stanie obsłużyć skalę i projekt przyszłych fundamentów, które będą wspierać następną generację turbin wiatrowych. RWE planuje najpierw wdrożyć ten statek w swoim duńskim projekcie Thor. Prace instalacyjne fundamentów dla tej farmy wiatrowej o mocy 1 000 MW mają się odbyć w 2025 roku.
Z kolei Voltaire jest największym na świecie statkiem instalacyjnym typu jack-up o udźwigu żurawia wynoszącym 3200 ton i nogach o długości około 130 metrów. Jego konstrukcja sprawia, że statek doskonale nadaje się do instalacji farm wiatrowych nowej generacji na głębokich wodach. Statek został wyczarterowany RWE na ponad cztery lata, począwszy od 2027 roku. RWE planuje wykorzystać ten statek do zainstalowania turbin swojej farmy wiatrowej Hollandse Kust West VII u wybrzeży Holandii.
- Cieszymy się, że dzięki temu długoterminowemu partnerstwu możemy jeszcze bardziej przyczynić się do światowej transformacji energetycznej. To wieloletnie podejście zapewnia bardzo pożądane bezpieczeństwo planowania dla naszych najnowocześniejszych statków instalacyjnych, a także pozwoli na bezpieczną i wydajną instalację dużej liczby morskich farm wiatrowych. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę z naszym cenionym klientem RWE - oznajmia Philippe Hutse, CEO Jan De Nul Offshore Energy.
Umowa ta jest kontynuacją współpracy między firmami. W latach 2021 i 2022 Grupa Jan De Nul świadczyła usługi instalacyjne wspierające budowę morskiej farmy wiatrowej RWE Kaskasi u wybrzeży Niemiec. Niedawno Jan De Nul Group otrzymała zakresy instalacji kabli eksportowych i międzysystemowych na należącej do RWE morskiej farmie wiatrowej Thor.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej