ew
Problem emerytur pomostowych dla tzw. pływających armatorów łodzi rybackich można rozwiązać przy okazji ustawy o pracy na statkach rybackich - zgodzili się przedstawiciele ministerstw gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz rodziny, pracy i polityki społecznej.
Posłowie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wysłuchali we wtorek informacji na temat ubezpieczeń społecznych i świadczeń emerytalnych dla właścicieli kutrów pływających i łodzi rybackich oraz armatorów pływających.
Rybacy obecni na posiedzeniu komisji podnosili, że pracujący na swoich jednostkach armatorzy w myśl funkcjonujących przepisów nie mogą przechodzić na emerytury pomostowe ze względu na trudne warunki pracy. Jak podnosili, wynajęci przez nich rybacy pracujący na tych samych jednostkach mogą przechodzić na takie emerytury. Według pływających armatorów, takie rozwiązania funkcjonujące od wielu lat są dla nich dyskryminujące.
"Nie rozpatrujemy w ministerstwie osobno kwestii związanych z emeryturami pomostowymi" - powiedział wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Stanisław Szwed. Jak dodał, "na zespole ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego ogólnie temat jest poruszany, bo nie tylko grupy związane z rybakami czy marynarzami zwracają się o weryfikacje tych przepisów, ale również i inne grupy zawodowe".
"W tym konkretnym przypadku nie było dotychczas rozwiązań dotyczących właścicieli armatorów, jeśli chodzi o wcześniejsze emerytury ze względu na warunki" - kontynuował Szwed. "Ustawa dotyczy pracujących, czyli zatrudnionych pracowników i oni w tej ustawie się mieszczą" - dodał.
Według wiceministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorza Witkowskiego, problem tzw. pływających armatorów mógłby zostać rozwiązany "przy okazji ustawy o pracy na statkach rybackich".
Dobrym kierunkiem do rozwiązania tej sytuacji jest regulacja dotycząca ustawy o statkach rybackich - wtórował Witkowskiemu Szwed. "W tym zakresie byłaby to próba uregulowania, czy znalezienia rozwiązania bez ruszania całości związanej z emeryturami pomostowymi; nad tym warto się zastanowić" - podkreślał Szwed. Jak dodał, "dziś nasz resort nie przewiduje zmian, jeśli chodzi o całość emerytur pomostowych".
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych