pc
Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy o żegludze śródlądowej, która zakłada m.in. zmniejszenie liczby centralnych urzędów żeglugi śródlądowej z ośmiu do trzech. Posłowie odrzucili poprawki zgłoszone m.in. przez PO.
Za ustawą głosowało 417 posłów, przeciw było 11, a jeden wstrzymał się od głosu. Chwilę wcześniej posłowie odrzucili 13 zgłoszonych m.in. przez PO poprawek.
Nowelizacja zakłada, że liczba centralnych urzędów żeglugi śródlądowej zmniejszy się z ośmiu do trzech. Te będą miały siedziby w Bydgoszczy, Wrocławiu i Szczecinie. Pozostałe dotychczas działające urzędy (w Giżycku, Gdańsku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie i Warszawie) mają zostać przekształcone w delegatury. Zmiana ma też objąć kwestie finansowo-księgowe urzędów.
Nowe przepisy mają na celu dostosowanie terenowej struktury administracji żeglugi śródlądowej do wykonywania nowych zadań nałożonych ustawą Prawo wodne.
Posłowie opozycji pytali w piątek, czy eliminacja dyrekcji żeglugi śródlądowej w Gdańsku, Warszawie i Krakowie oznacza, że Wisła nie będzie modernizowana.
Ta ustawa jest jedynie ustawą dokonującą drobnej zmiany administracyjnej - mówiła wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa. Jak podkreślała, "Nie zmieniają się w żaden sposób nasze plany dotyczące żeglugi śródlądowej ani w zakresie Odry, ani w zakresie Wisły".
"To jest drobne przesuniecie administracyjne, przesuwające kompetencje z resortu na dyrektorów, z dyrektorów na delegatury. Delegatura ma duże kompetencje niezmniejszone w stosunku do aktualnych" - dodała Moskwa.
Dla urzędu w Bydgoszczy mają zostać ustanowione delegatury w Gdańsku, Giżycku i Warszawie, a dla urzędu we Wrocławiu – w Kędzierzynie-Koźlu i Krakowie. Delegatur nie będzie mieć urząd w Szczecinie. Jak wyjaśniono, organ ten zostanie wyodrębniony "z uwagi na specyfikę obecnie funkcjonującej administracji żeglugi śródlądowej w Polsce w zakresie podziału kompetencji i wykonywania niektórych zadań o charakterze centralnym wyłącznie przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie". Chodzi m.in. o obsługę systemu usług informacji rzecznej (RIS) oraz prowadzenie bazy informacji o statkach, członkach załóg statków oraz o stanie śródlądowych dróg wodnych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych